Consument koopt meer eieren

11 september 2013

ZOETERMEER - Nederlandse huishoudens hebben in de eerste helft van 2013 een recordbedrag van 109 miljoen euro aan eieren uitgegeven. Ze kochten meer eieren en betaalden er een hogere prijs voor. Ook zien ze het eitje vaker als gezond.

Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK dat in opdracht van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) het aankoopgedrag van de consument in kaart brengt.

In de eerste helft van dit jaar werd 13,5 procent méér geld aan eieren besteed dan in dezelfde periode in 2011. De eierconsumptie steeg in totaal met 6 procent.

Volgens het onderzoek vinden consumenten eieren gezond en vinden ze steeds meer dat je wat vaker een eitje kunt eten. Eieren staan volgens het onderzoek naar consumentenvoorkeuren nu op de 3e plek in het rijtje van gezonde producten.

De consumptie van vrije-uitloop eieren steeg met 56,7 procent, biologische eieren met 12,5 procent en scharreleieren met 5,1 procent.

De marges voor pluimveehouders staan nog wel onder druk door hoge voerprijzen en lage opbrengstprijzen door een te groot aanbod.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?