'Invloed Sonja Bakker op eierkoek voorbij'

4 april 2012

ZEIST - De invloed van Sonja Bakker op de consumptie van producten als eierkoeken en rijstcrackers is voorbij. Dat stelt het studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ Benelux).

In 2007 verkocht gewichtsconsulente Sonja Bakker maar liefst 1,4 miljoen boeken. Producten die zij in haar boeken adviseerde, stegen flink in omzet. Die consumptie van dergelijke producten is nu weer terug op het niveau van voor de Sonja Bakker hausse. "De ' Sonja Bakker-bubble'  verdwijnt langzaam uit de markt. Segmenten als eierkoeken, rijstcrackers en tussendoortjes komen weer op hun ‘natuurlijke’ waarden",  constateert SSZ Benelux.

Groei

Volgens SSZ Benelux groeide de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt in 2011 met 1,9 procent tot 3,575 miljard euro. Het volume bleef nagenoeg gelijk (-0,4 procent). De matige zomer van 2011, had een positief effect op de verkopen van snacks en zoetwaren.

De omzet van chocoladeproducten groeide met 1,5 procent, terwijl de omzet van de suikerwerkmarkt met 0,8 procent steeg. De markt voor biskwie/banket/snijkoek groeide met 0,8 procent.

De snacksmarkt kende een waardegroei van 4,5 procent, bij een volumedaling van 1,1 procent. De prijsstijgingen hadden te maken met hogere prijzen op de grondstoffenmarkt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?