NBC stopt met campagnes Voorlichtingsbureau Brood

27 augustus 2013

WAGENINGEN - Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) blijft behouden. Wel verdwijnt een aantal activiteiten, waaronder campagnes van het Voorlichtingsbureau Brood. Voor het Nationaal Schoolontbijt wordt nog een oplossing gezocht, bericht Bakkers in bedrijf.

Het kennis- en adviescentrum voor de bakkerijbranche bestond lange tijd voor een groot deel van branchegeld: subsidie die via de meelheffing door de commissie Brood & Banket van het Productschap Akkerbouw bij het centrum terechtkwam.

Doordat de overheid de meelheffing afschaft, komt NBC meer op eigen benen te staan. Het moet daarom noodgedwongen per 1 januari 2014 enkele activiteiten afstoten.

Nationaal Schoolontbijt

Zo zullen de activiteiten van Voorlichtingsbureau Brood als campagnes en consumentenvoorlichting verdwijnen. Voor het Nationaal Schoolontbijt is er goede hoop dat deze elders kan worden ondergebracht.

NBC focust op kennis over bakkerijproducten en gezondheid. Ook blijven betaalde diensten als productbeoordeling en –advies, hygiëne-inspecties en –advies behouden.

Het niet-commerciële Kennisloket (met specifieke kennis over zaken als voeding en gezondheid, wet- en regelgeving, grondstoffen en warenwet) blijft eveneens bestaan. Dit kan met behulp van branchegeld.

Bakker met Ster

Daarnaast zet het centrum een aantal activiteiten voort op het gebied van marketing en voorlichting, zoals Bakker met Ster. Deze activiteiten worden betaald uit deelnamegelden

NBC zal bovendien steeds vaker en nauwer samen met partijen als het Voedingscentrum en andere instellingen op het gebied van voeding en gezondheid.

De reorganisatie gaat ten koste van ongeveer 15 arbeidsplaatsen. Daarna zullen er nog een kleine 40 mensen bij NBC werken.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?