Onderzoek naar repenoorlog Mars-Nestlé

12 augustus 2013

DEN BOSCH - Er komt een onderzoek naar de bonusregeling van Mars bij tankstations. Bekeken moet worden of de regeling heeft geleid tot dalende verkopen van repen van concurrenten als Nestlé.

Dat heeft de rechtbank van Den Bosch in een tussenrapportage bepaald, meldt outofhomeshops.

Mars en Nestlé liggen al sinds 2011 met elkaar in de clinch over de schapruimte bij tankstations. Toen stapte de Nederlandse tak van Nestlé (bekend van de repen KitKat, Lion en Nuts) naar de rechter omdat Mars via het Mars Ondernemersprogramma in de ogen van Nestlé misbruik maakte van zijn machtspositie.

Zelfstandige tankstationhouders kregen via dit programma sinds 2010 een bonus als ze repen van Mars (zoals Mars, Snickers, Twix en Bounty) op prominente plekken in de schappen legden. Volgens Nestlé werden concurrenten daar de dupe van omdat  andere repen van de beste schappen werden verdrongen.

In juli 2011 bepaalde de rechtbank in Den Bosch dat Mars de bonusregeling voor een jaar moest stilleggen, maar volgens Neslé ging het gewoon door. Nu wil de rechtbank van Den Bosch dus dat een deskundige onderzoek gaat doen.

Zo moet worden onderzocht hoeveel chocoladerepen er zijn verkocht vóór en na de invoering van het Mars Ondernemingsprogramma.

Ook wordt bekeken wat de marktaandelen zijn van Mars en Nestlé bij tankstations die deelnemen aan het Mars-ondernemersprogramma en bij tankstations die hier niet aan meedoen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?