PARIJS – Danone gaat de komende 2 jaar ongeveer 900 banen schrappen, waarvan 200 à 250 in thuisland Frankrijk. Het concern verwacht daarmee de omzet geleidelijk te kunnen herstellen.
Danone stelt te maken te hebben met verkopen die in West- en Zuid-Europa aanzienlijk gedaald zijn, met name in het verse zuivelsegment. Het concern ondervindt concurrentie van nieuwe, goedkopere merken als variant op de probiotische producten van Activia en Actimel.
Management en administratie
De banen worden geschrapt in 26 Europese landen, in het management en in de administratieve functies. Het aantal management units wordt gehalveerd, onder meer door teams uit verschillende landen samen te voegen. Wel blijft het concern operationeel in hetzelfde aantal landen en behoudt het de divisiestructuur.
Het concern verwacht dat bij de inkrimping van het aantal banen, veel kan worden bereikt door interne verhuizingen en vrijwillig vertrek van medewerkers. Het bedrijf zorgt tevens voor individuele begeleiding bij de overgang naar ander werk
Sneller reageren
Het nieuwe model zorgt er volgens Danone voor dat sneller kan worden gereageerd op ontwikkelingen. Ook kunnen op deze manier sneller besluiten worden genomen.
Het maakt onderdeel uit van het plan dat in december 2012 werd gepresenteerd om in de regio zo’n 200 miljoen euro aan kosten te besparen.
Jaarcijfers
Danone zag vorig jaar de verkopen in Europa, exclusief Rusland en Oost-Europa, met 3 procent dalen tot ruim 8,4 miljard euro. De totale omzet steeg met 8 procent tot bijna 20,9 miljard euro. Dit kwam vooral door groei in babyvoeding, water en medische voeding in opkomende markten als Rusland, China, Indonesië en Mexico.
De nettowinst bleef vorig jaar nagenoeg gelijk op 1,67 miljard euro.
Het concern ziet 2013 als overgangsjaar om geleidelijk terug te keren naar zijn concurrerende positie, met een sterke, winstgevende groei voor alle activiteiten in 2014.
Lees ook:
- Danone verkoopt Gervais aan Hochland (28 november 2012)
- ‘Westerse zuivelaars domineren, maar China komt eraan’ (16 juli 2012)
- Danone wil groeien in ‘MICRUB’ (17 april 2012)