Consumptie groente en fruit daalt ondanks promotie

11 juli 2013

UTRECHT - Consumenten in West-Europa en de VS eten minder groente en fruit dan 10 jaar geleden, ondanks de inspanningen van overheden om de consumptie daarvan te stimuleren. Dat blijkt uit een rapport van de Rabobank.

Redenen voor de afnemende consumptie van groente en fruit zijn lagere inkomens, terwijl de prijzen als hoger worden ervaren, en de concurrentie van verwerkte en convenience producten. Volgens het rapport is het een misvatting dat ongezonde voeding duurder is dan gezonde voeding. Tussen 2006 en 2011 steeg de prijs van groente en fruit minder dan het totaal aan voedingsmiddelen.

Analist Cindy van Rijswick van de Rabobank zegt dat het de uitdaging voor de agf-sector is om het gat te dichten tussen wat consumenten zeggen en wat ze daadwerkelijk doen. "Onderzoeken geven aan dat consumenten op zich positief staan tegenover gezond eten, maar dat ze in de praktijk gemakkelijk worden overgehaald door de creatieve marketing van verwerkte voeding en een sterke voorkeur voor convenience producten tentoon spreiden.

Producenten, verwerkers en retailers moeten op zoek naar manieren om de consumptie te bevorderen, als de sector willen laten floreren, aldus de Rabobank. De bank geeft 3 adviezen: het gemak van groente en fruit verhogen door de producten te wassen en te snijden, meer informatie aan consumenten geven over het gemak, de smaak en het plezier van het eten van groente en fruit en beter samenwerking in de keten met het oog op de kwaliteit. De Rabobank ziet de overheden als beste orgaan om een gezond eetpatroon te promoten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?