Voeding & gezondheid

Functional food kan werking statine tegengaan

Functional food kan werking statine tegengaan

UTRECHT – Functional foods of voedingssupplementen met het voedingsvezel betaglucan kunnen de werking van statines tegenwerken.

Dat blijkt uit het proefschrift over de combinatie van statines en functional foods  waarop Simone Eussen op 12 december is gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht.

De afzonderlijke inname van zowel het oplosbare voedingsvezel betaglucan uit haver als statines zijn effectief in het verlagen van het cholesterolgehalte, bleek uit 16 weken durend onderzoek onder muizen. Ook de gecombineerde inname van betaglucan met een hoge dosering statine resulteerde in een even groot effect als de hoge dosering statine alleen. De gecombineerde inname van betaglucan met een lage dosering statine leidde echter tot een 50 procent kleiner effect vergeleken met de lage dosering statine alleen.

Dat betekent dat sommige functional foods de werking van geneesmiddelen kunnen tegenwerken. Eussen stelde aan de andere kant vast dat onder de nieuwe gebruikers van statines patiёnten die óók supplementen of functional foods gebruiken 2,5 keer zo vaak met hun medicatie stoppen.

Omega-3
Eussen concludeert dat functional foods en voedingssupplementen als toevoeging aan statines ook positief kunnen werken. "Functionele voedingsmiddelen of voedingssupplementen met toegevoegde omega-3 vetzuren of plantensterolen of -stanolen kunnen een aanvulling zijn op de statinetherapie, omdat het cholesterol- en triglycerideniveau extra verlaagd wordt door het gebruik van deze voedingsproducten. De waargenomen effecten hangen echter af van het uitgangsrisico en de therapietrouw van de gebruiker." 

Lees ook:
Vrouwelijke hartpatiënt baat bij omega-3 (30 augustus 2010)

EFSA publiceert gezondheidsclaims batch 5 (30 juni 2011)

‘Statines serveren bij fastfood’ (13 augustus 2010)

Effect functional foods op cholesterolgehalte (6 juni 2006)

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer nieuws

  • Speeksel hagedis kan eetlust remmen

    GOTENBURG – Het speeksel van het gilamonster, een grote hagedissoort, kan mogelijk de behoefte aan eten verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Sahlgrenska Academy van de Universiteit van Gotenburg dat gepubliceerd is in het Journal of Neuroscience. Het speeksel van het gilamonster, de… Lees verder →

    gilamonster315
  • ‘Voedingswetenschapper moet terughoudend zijn met publiciteit’

    WAGENINGEN – Als niet aannemelijk te maken is hoe een bepaalde relatie tussen voedselinname en gezondheid tot stand komt, zouden voedingswetenschappers zeer terughoudend moeten zijn in het zoeken naar brede publiciteit. Dat stelde prof.dr.ir. Sander Kersten bij de aanvaarding van zijn benoeming tot persoonlijk hoogleraar Moleculaire… Lees verder →

    sander-kersten315
  • 16/17-jarige probeert vaker alcohol te kopen

    DEN HAAG – Vorig jaar probeerde 8 procent van alle jongeren onder de 18 zelf sterke drank te bestellen in een horecagelegenheid. Begin 2001 lag dit nog op 4 procent. De forse stijging komt door de 16- en 17-jarigen. Hiervan bestelde 23 procent vorig jaar… Lees verder →

    jongere-alcohol315
  • Moeder ontevreden over groenteconsumptie kind

    AMSTERDAM - 57 Procent van de moeders met kinderen tussen de 4 en 12 jaar is niet tevreden met de hoeveelheid groente en fruit die hun kinderen dagelijks eten. Vaders hebben minder het idee dat hun kind onvoldoende groente en fruit eet. Dat vindt 41 procent… Lees verder →

    happy-meal315
  • Belgische minister overweegt vettax

    BRUSSEL – De Belgische minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx ziet de invoering van een vettax als een mogelijkheid om consumenten te bewegen gezonder te gaan eten. Ze zei dit tijdens de evaluatie van het Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan (NVGP) 2006-2010 in de Kamercommissie, melden Belgische… Lees verder →

    Onkelinx-Laurette315
  • ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’

    RIJSWIJK - Het ‘Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid’ is omgedoopt tot Kenniscentrum Koffie en Gezondheid (KKG). De oude naam dekte niet langer de lading van de activiteiten, stelt de organisatie. Het KKG houdt zich bezig met het voorzien van wetenschappelijk onderbouwde informatie over koffie en/of cafeïneconsumptie… Lees verder →

    ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’
  • Codex-afspraak over melamine in voeding

    MAASTRICHT - Tijdens een bijeenkomst van de Codex Alimentarius in Maastricht zijn afspraken gemaakt over de maximale toegestane hoeveelheid melamine in babyvoeding. Dat bericht het ministerie van EL&I, dat voorzitter was van de zesde bijeenkomst van de Codex Alimentarius Committee on Contaminants in Foods (CCCF), van 26 tot en… Lees verder →

    Codex-afspraak over melamine in voeding
Naar archief →