Voeding & gezondheid

Junkfood maakt ‘gek’ en agressief

Junkfood maakt ‘gek’ en agressief

DOETINCHEM – Junkfood is niet alleen slecht voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor de geestelijke. Veel vet eten zorgt voor stemmingswisselingen en agressiviteit.

Dat zegt Joseph Hibbeln, arts en onderzoeker aan de Amerikaanse National Institutes of Health. Volgens hem hebben veel consumenten in de westerse wereld fundamentele tekorten aan noodzakelijke voedingsstoffen. Het gaat hierbij vooral om essentiële vetten die nodig zijn voor een goede werking van de hersenen. Dit zou leiden tot mentale problemen, zoals depressies en agressie, zegt hij in Psycholoog.net.

Hibbeln ziet een verband tussen de toename van het aantal moorden in 38 onderzochte landen sinds 1960 en de consumptie van omega-6-vetzuren van plantaardige oorsprong.

Omega-6-vetzuren verdringen omega-3-vetzuren in de hersenen, terwijl omega-3-vetzuren juist noodzakelijk zijn voor het brein. Japan bijvoorbeeld, waar veel vette vis op het menu staat, heeft veel minder last van moorden en depressies. Het gemiddelde menu in Australië bevat 15 milligram van omega-3-vetzuren, terwijl dit in Japan op 1000 milliegram staat.

Bij mensen die last hebben van stemmingswisselingen is het omega-3-vetzuurniveau vaak laag terwijl het omega-6-niveau gestegen is. Hibbeln geeft aan dat de Nederlandse overheid een groot onderzoek houdt om te zien welke effecten voedingssupplementen op gevangenen hebben.

Psychiatrische storingen zijn volgens hem deels te voorkomen door een gezond voedingspatroon te volgen. Wat werkt tegen hart- en vaatziekten werkt ook tegen stemmingswisselingen. Volgens Hibbeln moeten oliën van plantaardige oorsprong worden vermeden, juist omdat die vol zitten met omega-6-vetzuren.

Lees ook:
Visolie mogelijk effectief tegen ADHD (21 juni 2006)

Critici vegen vloer aan met Brits omega-3 onderzoek (24 maart 2006)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer nieuws

  • Speeksel hagedis kan eetlust remmen

    GOTENBURG – Het speeksel van het gilamonster, een grote hagedissoort, kan mogelijk de behoefte aan eten verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Sahlgrenska Academy van de Universiteit van Gotenburg dat gepubliceerd is in het Journal of Neuroscience. Het speeksel van het gilamonster, de… Lees verder →

    gilamonster315
  • ‘Voedingswetenschapper moet terughoudend zijn met publiciteit’

    WAGENINGEN – Als niet aannemelijk te maken is hoe een bepaalde relatie tussen voedselinname en gezondheid tot stand komt, zouden voedingswetenschappers zeer terughoudend moeten zijn in het zoeken naar brede publiciteit. Dat stelde prof.dr.ir. Sander Kersten bij de aanvaarding van zijn benoeming tot persoonlijk hoogleraar Moleculaire… Lees verder →

    sander-kersten315
  • 16/17-jarige probeert vaker alcohol te kopen

    DEN HAAG – Vorig jaar probeerde 8 procent van alle jongeren onder de 18 zelf sterke drank te bestellen in een horecagelegenheid. Begin 2001 lag dit nog op 4 procent. De forse stijging komt door de 16- en 17-jarigen. Hiervan bestelde 23 procent vorig jaar… Lees verder →

    jongere-alcohol315
  • Moeder ontevreden over groenteconsumptie kind

    AMSTERDAM - 57 Procent van de moeders met kinderen tussen de 4 en 12 jaar is niet tevreden met de hoeveelheid groente en fruit die hun kinderen dagelijks eten. Vaders hebben minder het idee dat hun kind onvoldoende groente en fruit eet. Dat vindt 41 procent… Lees verder →

    happy-meal315
  • Belgische minister overweegt vettax

    BRUSSEL – De Belgische minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx ziet de invoering van een vettax als een mogelijkheid om consumenten te bewegen gezonder te gaan eten. Ze zei dit tijdens de evaluatie van het Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan (NVGP) 2006-2010 in de Kamercommissie, melden Belgische… Lees verder →

    Onkelinx-Laurette315
  • ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’

    RIJSWIJK - Het ‘Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid’ is omgedoopt tot Kenniscentrum Koffie en Gezondheid (KKG). De oude naam dekte niet langer de lading van de activiteiten, stelt de organisatie. Het KKG houdt zich bezig met het voorzien van wetenschappelijk onderbouwde informatie over koffie en/of cafeïneconsumptie… Lees verder →

    ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’
  • Codex-afspraak over melamine in voeding

    MAASTRICHT - Tijdens een bijeenkomst van de Codex Alimentarius in Maastricht zijn afspraken gemaakt over de maximale toegestane hoeveelheid melamine in babyvoeding. Dat bericht het ministerie van EL&I, dat voorzitter was van de zesde bijeenkomst van de Codex Alimentarius Committee on Contaminants in Foods (CCCF), van 26 tot en… Lees verder →

    Codex-afspraak over melamine in voeding
Naar archief →