Keurmerk niet zo 'gezond' voor producenten

1 januari 2009

ENSCHEDE - Gezondheidskeurmerken en -claims op zuivel kunnen negatief uitpakken voor de producent. Ze schrikken consumenten af en kunnen de smaakbeleving negatief beïnvloeden.

Dat stelt Tjeerd de Groot in zijn afstudeeronderzoek aan de Universiteit Twente.

Logo’s zoals het IKB moeten daarnaast juist niet op ongezonde voedingsmiddelen worden geplaatst omdat de werking volgens hem dan nihil is. 'De productsoort (ongezond) is leidend is en niet meer het keurmerk.

Het is volgens De Groot  het beste om af te gaan op de informatie op de achterkant. Volgens hem zijn consumenten keurmerkmoe of zien ze keurmerken puur als marketinginstrument.

Lees ook:
Yakult wellicht niet langer zuivel (12 december 2008)
Danone bezorgd over 'wilde' claims
 (11 september 2008)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over gezondheidsclaims
Alle berichten over keurmerken
Alle berichten over zuivel

Altijd op de hoogte blijven?