Nestlé/General Mills verlaagt suiker- en zoutgehalte kinderproducten

15 oktober 2012

VEVEY – Nestlé en General Mills gaan via hun joint venture CPW minder suiker en zout toevoegen aan de kinder-ontbijtproducten, zoals Cheerios en Nesquik. De hoeveelheid suiker wordt met 24 procent teruggebracht, zout met 12 procent.

Tegelijkertijd met de zout- en suikerreductie gaat het volkoren- en calciumgehalte omhoog, meldt persbureau Reuters. De herformulering wordt uitgevoerd door de 50/50 joint venture van Nestlé en General Mills: Cereal Partners Worldwide (CPW). Het geldt voor ruim 140 landen buiten de VS en Canada.

Het moet vanaf uiterlijk 2015 zijn toegepast in zo’n 20 producten die vooral onder kinderen en tieners populair zijn. In totaal gaat het daarbij om zo’n 5,3 miljard porties ontbijtgranen die elk jaar verkocht worden.

9 miljoen kilo suiker

Volgens Jeffry Harmening, de CEO van CPW, (zie foto, bron Reuters) past dit binnen de plannen die het bedrijf in 2003 startte om de producten gezonder te maken. Sindsdien is bijna 900.000 kilo zout en ruim 9 miljoen kilo suiker uit de recepten gehaald.

De nieuwe maatregel is volgens hem genomen door druk vanuit consumenten en niet door de dreiging van strengere overheidsmaatregelen.

Wel bestaat volgens Harmening het gevaar dat consumenten overstappen op zoetere, ongezondere alternatieven van concurrenten. “Als wij niet leveren wat ze willen, kan iemand anders datgene verschaffen waar ze naar zoeken.”

'Minder ongezond'

Organisaties die strijden tegen ongezonde voeding voor kinderen juichen het CPW-initiatief toe, maar ‘de producten zijn en blijven niet gezond, alleen zijn ze nu minder ongezond geworden’.

CPW is na het Amerikaanse Kellogg de grootste producent van ontbijtgraanproducten ter wereld. Het bedrijf is in Europa marktleider als het gaat om producten voor kinderen.

Kellogg, die volgens diverse onderzoeken de zoetste ontbijtgraanproducten heeft, heeft de afgelopen jaren eveneens minder suiker toegevoegd, net als General Mills in de ontbijtgranen voor de Noord-Amerikaanse markt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?