Voeding & gezondheid

Ook matig vis eten verkleint risico hartinfarct al

Ook matig vis eten verkleint risico hartinfarct al

WAGENINGEN – Mensen die 1 keer per week vis eten kunnen het risico om te overlijden aan een hartinfarct al met de helft verminderen ten opzichte van mensen die minder dan 1 keer per maand vis eten.

Mensen die relatief veel vis en visvetzuren eten, lopen nog minder risico. De algemene aanbeveling is om 2 keer per week vis te eten.

Dit stelt ir. Janette de Goede in haar promotieonderzoek bij Wageningen University.

Verband vetzuren en risico
Zij ging in dit onderzoek na of er een verband is tussen omega-3 vetzuren uit vis en plantaardige bronnen in de voeding en het risico op hartinfarcten en beroertes.

Dat bleek er te zijn. Een kleine hoeveelheid EPA en DHA (vis en visvetzuren) in de voeding zou het risico om te overlijden aan een hartinfarct al kunnen verminderen, stelt ze.

Het risico op sterfte aan een coronaire hartziekte was 49 procent lager bij mensen die relatief veel visvetzuren (meer dan 194 milligram per dag) binnenkregen, dan bij mensen die er juist weinig van binnenkregen. Als specifiek gekeken werd naar een hartinfarct, was het risico zelfs 62 procent lager.  

Morgen-project
De onderzoekers baseerden zich op gegevens van het Morgen-project van het RIVM. Hierbij kregen ruim 20.000 volwassenen uit Amsterdam, Doetinchem en Maastricht vragen over hun eetpatroon.

Ook zijn bij de deelnemers gegevens verzameld over leefstijl, risicofactoren en het optreden van hart- en vaatziekten gedurende 10 jaar.

De resultaten van het onderzoek sluiten aan bij eerder onderzoek, dat concludeerde dat visvetzuren vooral lijken te beschermen tegen ernstige hartritmestoornissen (die vaak een rol spelen bij een dodelijk hartinfarct).

Risico op beroerte daalt
De onderzoekers ontdekten ook dat het plantaardige omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur mogelijk zou kunnen beschermen tegen beroerte.

Zij vond een significante daling van het risico op een beroerte (met name een herseninfarct) bij een inname van meer dan 1,1 gram per dag

Hetzelfde alfa-linoleenzuur bleek echter niet geassocieerd te zijn met het risico op coronaire hartziekten.

Verschillend effect
De verschillende effecten komen volgens haar doordat alfa-linoleenzuur mogelijk een gunstig effect heeft op de bloeddoorstroming in de hersenen.

Dit is overigens het eerste onderzoek naar de inname van alfa-linoleenzuur en het risico op beroerte, dus harde conclusies kunnen er nog niet uit worden getrokken, stelt ze.

De Goede is op 11 november op dit onderzoek gepromoveerd. Het onderzoek was een samenwerking tussen Wageningen University en het RIVM.

De Alpro Foundation en het Productschap Margarine, Vetten en Oliën (MVO) hebben delen van dit onderzoek financieel mogelijk gemaakt.

Lees ook:
Polyfenolen beschermen vetzuren (12 augustus 2011)

Goede vetzuren helpen wél tegen hartinfarct (30 juni 2011)

Omega-3 verlaagt risico diabetes (10 juni 2011)

Vrouwelijke hartpatiënt baat bij Omega-3 (30 augustus 2010)


Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over omega-3

Alle berichten over visvetzuren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer nieuws

  • Speeksel hagedis kan eetlust remmen

    GOTENBURG – Het speeksel van het gilamonster, een grote hagedissoort, kan mogelijk de behoefte aan eten verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Sahlgrenska Academy van de Universiteit van Gotenburg dat gepubliceerd is in het Journal of Neuroscience. Het speeksel van het gilamonster, de… Lees verder →

    gilamonster315
  • ‘Voedingswetenschapper moet terughoudend zijn met publiciteit’

    WAGENINGEN – Als niet aannemelijk te maken is hoe een bepaalde relatie tussen voedselinname en gezondheid tot stand komt, zouden voedingswetenschappers zeer terughoudend moeten zijn in het zoeken naar brede publiciteit. Dat stelde prof.dr.ir. Sander Kersten bij de aanvaarding van zijn benoeming tot persoonlijk hoogleraar Moleculaire… Lees verder →

    sander-kersten315
  • 16/17-jarige probeert vaker alcohol te kopen

    DEN HAAG – Vorig jaar probeerde 8 procent van alle jongeren onder de 18 zelf sterke drank te bestellen in een horecagelegenheid. Begin 2001 lag dit nog op 4 procent. De forse stijging komt door de 16- en 17-jarigen. Hiervan bestelde 23 procent vorig jaar… Lees verder →

    jongere-alcohol315
  • Moeder ontevreden over groenteconsumptie kind

    AMSTERDAM - 57 Procent van de moeders met kinderen tussen de 4 en 12 jaar is niet tevreden met de hoeveelheid groente en fruit die hun kinderen dagelijks eten. Vaders hebben minder het idee dat hun kind onvoldoende groente en fruit eet. Dat vindt 41 procent… Lees verder →

    happy-meal315
  • Belgische minister overweegt vettax

    BRUSSEL – De Belgische minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx ziet de invoering van een vettax als een mogelijkheid om consumenten te bewegen gezonder te gaan eten. Ze zei dit tijdens de evaluatie van het Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan (NVGP) 2006-2010 in de Kamercommissie, melden Belgische… Lees verder →

    Onkelinx-Laurette315
  • ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’

    RIJSWIJK - Het ‘Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid’ is omgedoopt tot Kenniscentrum Koffie en Gezondheid (KKG). De oude naam dekte niet langer de lading van de activiteiten, stelt de organisatie. Het KKG houdt zich bezig met het voorzien van wetenschappelijk onderbouwde informatie over koffie en/of cafeïneconsumptie… Lees verder →

    ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’
  • Codex-afspraak over melamine in voeding

    MAASTRICHT - Tijdens een bijeenkomst van de Codex Alimentarius in Maastricht zijn afspraken gemaakt over de maximale toegestane hoeveelheid melamine in babyvoeding. Dat bericht het ministerie van EL&I, dat voorzitter was van de zesde bijeenkomst van de Codex Alimentarius Committee on Contaminants in Foods (CCCF), van 26 tot en… Lees verder →

    Codex-afspraak over melamine in voeding
Naar archief →