‘Sandwichspreads, kroketten en kaas steeds zouter’

22 augustus 2013

DEN HAAG - De hoeveelheid zout in gangbare voedingsmiddelen is sinds 2007 gemiddeld niet gedaald. Een deel is minder zout geworden, maar er zijn ook producten die in 2013 juist zouter zijn. De grootste stijgers sinds 2007 zijn sandwichspreads, kroketten en kaas.

Ook zijn er nog steeds grote verschillen binnen de productgroepen. Het minst zoute product is vaak een derde minder zout dan het zoutste product. Dat stelt de Consumentenbond op basis van nieuwe eigen onderzoek.

De Consumentenbond onderzoekt sinds 2007 elke 2 jaar het zoutgehalte in 150 alledaagse levensmiddelen, als brood, kaas en tomatensoep.

“Het is zeer teleurstellend om te constateren dat fabrikanten hun producten nog even zout maken als 6 jaar geleden”, reageert Bart Combée, directeur Consumentenbond. “Dit terwijl fabrikanten van groenteconserven en de bakkers de afgelopen jaren hebben laten zien dat zoutreductie wél mogelijk is'.

Minister Schippers (Volksgezondheid) kondigde in mei 2013 aan in een platform concrete normen voor zoutgehalten per productgroep op te gaan stellen, waaraan fabrikanten zich moeten houden. Fabrikanten die te hoge gehaltes hebben, zullen openbaar gemaakt worden.

De Consumentenbond zegt dit kritisch te volgen. Als deze maatregelen niet het gewenste resultaat opleveren, zal de Consumentenbond nogmaals bij minister Schippers aandringen op wettelijke maatregelen.

Alle resultaten van het nieuwe onderzoek staan in de Consumentengids van september.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?