
AMSTERDAM – De consumptie van suiker en dierlijke vetten verhoogt de kans op kanker. Dat staat in het internationale Diet and Cancer Report van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.
LET OP: RECTIFICATIE
Op grond van ruim 7.000 onderzoeken heeft een groep internationale deskundigen voor dat verband ‘overtuigend bewijs’ gevonden.
Rood vlees en darmkanker
Behalve suiker en dierlijk vet moeten ook alcohol en bepaalde vleesproducten zoals worst, ham en gehakt van het menu worden geschrapt.
Verder is het aannemelijk volgens het rapport dat de consumptie van rood vlees de kans op darmkanker verhoogt.
Ook is het volgens de deskundigen zeker dat overtollig lichaamsvet het risico op allerlei vormen van kanker vergroot.
Seidell: ‘nog alarmerender’
‘Streef naar een slank postuur’, luidt het advies. En: ‘Neem iedere dag minimaal een half uur lichaamsbeweging’.
Mensen zullen hun leefgewoontes moeten aanpassen als ze risico op kanker willen verminderen, stelt VU-hoogleraar Jaap Seidell, die als Nederlandse deskundige bij het project is betrokken.
Hij wijst op overgewicht en tekort aan beweging. ‘Dat die nu ook bewezen bijdragen aan het risico op kanker, maakt het nog alarmerender.’
Waarschuwing
Het project van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft zes jaar geduurd. Volgens het fonds is het het grootste en meest omvattende onderzoek op het gebied van kankerpreventie.
De vleesindustrie werd tijdens een congres in Amsterdam overigens vorig jaar al gewaarschuwd voor de komst van het rapport. Internationale vleesorganisaties wisten toen al dat het rapport de vleessector grote schade zou kunnen berokkenen.
OPROEP
Wat vindt u ervan dat een organisatie als het WCRF consumenten oproept geen worst, ham en gehakt meer te eten? Betekent dit een dreun voor de vleesindustrie? Of waait het wel weer over? Laat uw reactie hieronder achter, of stuur een e-mail.
Klik hier om het rapport te downloaden (EN 532 pag.)
Klik hier om de samenvatting te downloaden (NL 18 pag.)
Lees ook:
Voeding kan darmkanker weghouden (14 augustus 2007)
‘Vlees is wél gezond’ (19 oktober 2006)
Studie: Geen kanker door roodvlees (8 juni 2007)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vlees en kanker
Meer berichten lezen over vlees? Kijk op www.meatandmeal.nl.