Voeding & gezondheid

Willett: WUR verdraait feiten

Willett: WUR verdraait feiten

WAGENINGEN – De Amerikaanse voedingswetenschapper Walter Willett vindt dat de WUR in het persbericht over de gezondheidseffecten van melk de feiten verdraait. Dat onthult de Volkskrant. De WUR stelt echter dat het persbericht een correcte samenvatting is van de inhoud van het onderzoek.

Willett, verbonden aan Harvard, stelt dat de WUR in het persbericht de resultaten van het onderzoek, waar hij aan meewerkte, verdraait. Uit het onderzoek bleek dat er een nauwelijks belangrijk te noemen relatie is tussen het drinken van melk en het optreden van hart- en vaatziekten. "Het is misplaatst om te melden dat er een aantoonbare relatie is en niet te vermelden dat er meer resultaten zijn die juist wijzen op het tegendeel", aldus Willett in een e-mail aan de Volkskrant.

WUR-woordvoerder Simon Vink zegt tegen evmi.nl dat auteur van het onderzoek Marianne Geleijnse en haar team verbaasd zijn dat Willett nu tot andere conclusies lijkt te komen over het persbericht en dus over het onderzoek. "Zij heeft daar vandaag contact over met Willett."

Als blijkt dat Willett het inderdaad niet eens is met de conclusies van het onderzoek, kan hij dat kenbaar maken in een ‘letter to the editor’ in het American Journal of Clinical Nutrition, het wetenschappelijke tijdschrift waarin het onderzoek is gepubliceerd, stelt Vink.

Wakker Dier
De affaire werd eerder deze maand aangekaart door Wakker Dier. Na de kritiek van Wakker Dier paste de WUR de kop ‘Melk goed tegen hart- en bloedvaten’ en de onderkop ‘Joris Driepinter had toch gelijk’ aan. De kop werd vervangen door ‘Melk lijkt goed tegen hart- en vaatziekten’. De onderkop werd geschrapt en vervangen door de melding: ‘Na een halve eeuw lijkt Joris Driepinter gelijk te krijgen’.

De WUR bleef toen echter wel achter de tekst van het persbericht over het onderzoek staan, waaruit zou blijken dat er een verband is tussen melk drinken en een lagere kans op hart- en vaatziekten en doet dat nu dus nog steeds.

Lees ook:
Wageningen herschrijft bericht melkonderzoek (21 september 2011)

Wakker Dier valt Wageningen UR aan (15 september 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over melk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer nieuws

  • Speeksel hagedis kan eetlust remmen

    GOTENBURG – Het speeksel van het gilamonster, een grote hagedissoort, kan mogelijk de behoefte aan eten verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Sahlgrenska Academy van de Universiteit van Gotenburg dat gepubliceerd is in het Journal of Neuroscience. Het speeksel van het gilamonster, de… Lees verder →

    gilamonster315
  • ‘Voedingswetenschapper moet terughoudend zijn met publiciteit’

    WAGENINGEN – Als niet aannemelijk te maken is hoe een bepaalde relatie tussen voedselinname en gezondheid tot stand komt, zouden voedingswetenschappers zeer terughoudend moeten zijn in het zoeken naar brede publiciteit. Dat stelde prof.dr.ir. Sander Kersten bij de aanvaarding van zijn benoeming tot persoonlijk hoogleraar Moleculaire… Lees verder →

    sander-kersten315
  • 16/17-jarige probeert vaker alcohol te kopen

    DEN HAAG – Vorig jaar probeerde 8 procent van alle jongeren onder de 18 zelf sterke drank te bestellen in een horecagelegenheid. Begin 2001 lag dit nog op 4 procent. De forse stijging komt door de 16- en 17-jarigen. Hiervan bestelde 23 procent vorig jaar… Lees verder →

    jongere-alcohol315
  • Moeder ontevreden over groenteconsumptie kind

    AMSTERDAM - 57 Procent van de moeders met kinderen tussen de 4 en 12 jaar is niet tevreden met de hoeveelheid groente en fruit die hun kinderen dagelijks eten. Vaders hebben minder het idee dat hun kind onvoldoende groente en fruit eet. Dat vindt 41 procent… Lees verder →

    happy-meal315
  • Belgische minister overweegt vettax

    BRUSSEL – De Belgische minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx ziet de invoering van een vettax als een mogelijkheid om consumenten te bewegen gezonder te gaan eten. Ze zei dit tijdens de evaluatie van het Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan (NVGP) 2006-2010 in de Kamercommissie, melden Belgische… Lees verder →

    Onkelinx-Laurette315
  • ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’

    RIJSWIJK - Het ‘Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid’ is omgedoopt tot Kenniscentrum Koffie en Gezondheid (KKG). De oude naam dekte niet langer de lading van de activiteiten, stelt de organisatie. Het KKG houdt zich bezig met het voorzien van wetenschappelijk onderbouwde informatie over koffie en/of cafeïneconsumptie… Lees verder →

    ‘Voorlichtingsbureau’ koffie wordt ‘Kenniscentrum’
  • Codex-afspraak over melamine in voeding

    MAASTRICHT - Tijdens een bijeenkomst van de Codex Alimentarius in Maastricht zijn afspraken gemaakt over de maximale toegestane hoeveelheid melamine in babyvoeding. Dat bericht het ministerie van EL&I, dat voorzitter was van de zesde bijeenkomst van de Codex Alimentarius Committee on Contaminants in Foods (CCCF), van 26 tot en… Lees verder →

    Codex-afspraak over melamine in voeding
Naar archief →