Jan Ties Kram is algemeen directeur bij Laarakker Groenteverwerking, specialist in teelt, verwerking en verkoop van groenten voor de diepvries- en conservenindustrie. Ook leveren ze ingrediënten aan de voedingsmiddelenindustrie.

Laarakker is een vierde generatie familiebedrijf, gevestigd in Well in Limburg. Vorig jaar overleed de vorige eigenaar Frank Laarakker. Jan Ties nam samen met Maurice Coolen als directeur operations het stokje van hem over. “Bij deze functie komt alles wat ik interessant vind, samen.”

Jan Ties begon in oktober vorig jaar. “Ik heb Frank Laarakker nooit gekend. Hij overleed in juni. Hij was de ziel en zaligheid van dit bedrijf. De medewerkers hebben jaren met hem samengewerkt. Ze werkten voor Frank, nu Frank er niet meer is, werkt men voor Laarakker. Maar wat betekent dat? Franks zoon en dochter zijn aandeelhouder. Ze zijn nauw betrokken bij de onderneming en de strategie naar de toekomst. Ze hebben (nog) geen vaste rol binnen de organisatie. Voor mij is het nu zaak om samen met het MT en het bestuur de koers voor de komende jaren te bepalen.”

Het is niet makkelijk om in zo’n tijd het stokje over te nemen. “Ik heb alle tachtig medewerkers gesproken. Ik heb hen gevraagd hoe ze in hun vel zitten, en hoe ze de toekomst zien. Mensen zijn geraakt maar vol passie om positief de toekomst te zien en de ambitieuze plannen die we hebben verder tot resultaat te brengen. Het vormt de rode draad door het bedrijf.” Het goede van Laarakker moet vooral behouden blijven, vindt Jan Ties. “Dat moet je uitstralen, niet alleen naar je klanten, maar ook naar je telers. Daarnaast gaan we kijken naar waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd, om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Frank heeft ons drie opdrachten meegegeven: we moeten de continuïteit bewaken, zorgen voor een gezonde winst en daarnaast zorgdragen voor de mensen. Daar zetten we ons allemaal maximaal voor in.”

Nieuwe kansen zien in de markt en daarop inspelen, dat is een van de uitdagingen voor Jan Ties. Al ziet hij mogelijkheden genoeg. “De eiwittransitie biedt voor ons volop kansen. Dit gaat veel verder dan vegetarisch, het gaat naar veganistisch. Zelfs de melk wordt al van soja en kikkererwten gemaakt. Er is een enorme verschuiving naar plantaardig. Onder andere diverse bonensoorten zijn hiervoor interessant, evenals lupine en quinoa. Al deze producten kunnen wij telen. Je ziet nu al een enorme vraag naar deze producten.”

Volop werk dus. Waarom is hij dit avontuur aangegaan? “De agrarische wereld zit in mijn DNA. Mijn vader was akkerbouwer in de Flevopolder. Ik heb thuis veel gewerkt met aardappelen, peen, allerlei soorten groenten. De akkerbouwgewassen, de teelt, seizoensinvloeden en de markt zijn mij niet vreemd. Toen ik de vacature op de site van DUPP zag, heb ik contact gehad met Hans Hilbrands van DUPP. Na ons gesprek dacht ik: in deze baan valt alles samen. Deze functie is een verzameling van alles van wat ik leuk vind, wat ik ambieer en heb gedaan. De dynamiek van de AGF-markt, de hele verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten, innovatieve concepten ontwikkelen, organisaties professionaliseren en medewerkers in hun kracht zetten, gezonde groei en efficiencyverbeteringsslagen behalen door slimme veranderingen in de supply chain door te voeren; dit alles biedt kansen voor de toekomst. Ik vind dit een prachtige uitdaging voor de komende tien tot vijftien jaar, om een soort kroon op mijn carrière te zetten.” 

Jan Ties Kram Jan Ties Kram

Altijd op de hoogte blijven?