‘Bijdragen aan duurzame en gezonde wereld’

25 februari 2022 Sanne Wolters

Als jonge productontwikkelaar hoopt Guusje van der Vleuten (22 jaar) een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Ze viel met haar Better Bites, kubusvormige vegetarische ovensnacks, al in de prijzen.

"Better Bites was mijn afstudeeropdracht van de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool en hiermee heb ik in juni de Food Innovation Bachelor’s Awards gewonnen. Ik heb kleurrijke vegetarische ovensnacks bedacht voor in de oven of airfryer. In het diepvriesschap liggen voornamelijk frikandellen en kroketten. Alles ziet er ongeveer hetzelfde uit en smaakt hetzelfde. Ik dacht: daar kan ik wel iets aan toevoegen, ook op het gebied van gezondheid. Deze vegasnack, die voor de helft uit groente bestaat, heeft een hele andere uitstraling. Ik heb gekozen voor een kubusvorm, geïnspireerd op bonbons, zo blijft er geen loze verpakkingsruimte over zoals bij bitterballen.”

Productontwikkeling

“Wat de jury ook aansprak is dat Better Bites binnen de dagkeuzes past. De meeste snacks zijn volgens het Voedingscentrum een weekkeuze. Mijn snack zou je elke dag kunnen eten. Na het winnen van de prijs ben ik een tijdje bezig geweest met het product in de markt te zetten, maar dat is nog niet gelukt. De tijd om er hard aan te werken ontbrak. Ik zou het wel heel leuk vinden als het alsnog wordt opgepakt. Door mijn opleiding Food Innovation heb ik in ieder geval veel geleerd over productontwikkeling.”

Gezonder

“Inmiddels ben ik afgestudeerd en op zoek naar een baan als productontwikkelaar. Het lijkt me heel leuk om mijn steentje bij te dragen aan een betere wereld, op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Vegetarisch is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet per se een duurzamere keuze. Dus wat is nou duurzaam en wat niet? Een avocado is gezond maar is niet altijd duurzamer vanwege de afstand. En wat is gezond? Snacks uit de airfryer meestal niet, omdat ze zijn voorgefrituurd. Mijn snacks zijn dat niet. Het wordt gelukkig steeds normaler om duurzamere en gezondere keuzes te maken. Dat komt mede door sociale media en je ziet ook steeds meer goede producten in de supermarkten. Dat helpt.”

In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedingsmiddelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren?

Altijd op de hoogte blijven?