IFFI startup event: hoe zet je innovaties om in succes

11 oktober 2022 Janet Kooren

Foto's: Annemieke Borrias

We zijn met eigen ogen gaan kijken hoe startups en bedrijven elkaar vinden bij het IFFI startup event. IFFI – Ingredients for food innovators – zocht en vond hiervoor de samenwerking met StartLife. 

StartLife is sinds 2010 actief met het ondersteunen van startups door investeerders, bedrijven en innovaties met elkaar in contact te brengen. Met succes. StartLife profileert zich als dé nationale food & agri ‘incubator & accelerator’, gevestigd op Wageningen Campus en begeleidde al meer dan vierhonderd startups op het pad naar succes.
Tijdens het startup event werden steeds een startup en een bedrijf bij elkaar gebracht in een sessie waarbij ieder zich presenteerde. Zo zagen we de Time Travelling Milkman tegenover Friesland Campina, mochten Corbion en No Palm hun kant van de business uit de doeken doen en zagen we Cargill en Greencovery aan het woord. Hierbij hebben we nog maar een deel van het programma benoemd, want nog steeds zijn we als mens niet in staat om op meer plekken tegelijk te zijn.

Andere mindset

Tijdens de opening vertelde Jan Meiling, managing director van StartLife, hoe hij de mindset in de afgelopen tien jaar zag ver­anderen. “In 2021 zagen we voor het eerst meer venture capital in food dan dat er wordt geïnvesteerd door corporate R&D.” Hij vertelde hoe de startups de ‘drive’ leveren, de investeerders de ‘belief’ en de corporates de ‘mass impact’. Met andere woorden, ze hebben elkaar nodig.

De openingssessie werd vervolgd door een startup met een eiwit­vervanger op basis van micro-algen. Een natuurlijke eiwitvervanger. Corjan van den Berg van FUMI nam ons mee door zijn reis van idee tot product. Over hoe je als startup met zo min mogelijk middelen zo veel mogelijk impact wilt kunnen maken, van het doorzoeken van de afgedankte onderzoeksmiddelen van de universiteit om te zien wat er bruikbaar is, tot het belang van een evenwichtig team. Hij startte FUMI samen met een collega-wetenschapper, wat een paar vaardigheden in het team te kort betekende. Dat het allemaal goed is gekomen, blijkt ook uit zijn verhaal. Lessons learned waar de aanwezige startups gretig kennis van namen.

Hofleverancier Ali Baba

“Ali Baba werd onze hofleverancier en we probeerden zo veel mogelijk kapitaal­intensieve middelen te huren en natuurlijk kunnen subsidies een grote rol spelen.” Een belangrijke conclusie van Van den Berg was om je proces zo vaak en zo veel mogelijk te simplificeren om het zo goed mogelijk in de praktijk te kunnen toepassen. En vooral om niet zomaar je product als monster aan potentiële afnemers te sturen, maar altijd met die klant mee te denken over de toepassing. “Vaak kun je het product niet zomaar een-op-een uitwisselen, maar moet je afhankelijk van de toepassing spelen met de dosering of andere parameters. Het is belangrijk om dit samen met de klant uit te zoeken.”

IFFI Startup event tafels

Tijdens de eerste parallelsessie hoorden we Dimitris Karefyllakis namens Time Travelling Milkman vertellen hoe hij tijdens zijn studie in Wageningen aan de slag ging met de ontdekking dat de oliedruppels in zonnebloemzaden eigenschappen vertoonden die sterk lijken op die van melkvet. “We willen allemaal voor de planeet zorgen, maar we willen ook romige producten. Van plantbased zuivel krijg je niet erg romige producten en met deze ontdekking dachten we een oplossing te hebben."

"De oliedruppels – oleosomen - in de zonnebloem­zaden worden omgeven door een dunne laag proteïne. Als je deze oliedruppels intact weet te houden, kun je ze gebruiken om een roomgevoel aan plantbased producten toe te voegen. Het proces is zeer simpel en heeft alleen water nodig als hulpstof. De kunst is de zonnebloemzaden te breken en de oleosomen heel te houden.”

Corporate Venture Capital

In een andere sessie hoorden we hoe bij DSM Venturing strategische samenwerking met startups wordt ingericht. Philip Mertens gaf in zijn presentatie een overzicht van hoe en waarom je dit als corporate op kunt zetten om het als strategie voor je eigen innovatie te gebruiken. “Van iedere startup die wij steunen, bekijken we wat de meerwaarde voor een business group kan zijn. We helpen startups met funding, coaching en support en hebben inmiddels meer dan 100 startups ondersteund.”
Een dag vol sessies én inspiratie. Wordt vervolgd, denken we zomaar. 

IFFI
IFFI is een zakelijk netwerk voor producenten van voedingsingrediënten. Samen verleggen we perspectieven en zakelijke grenzen om doelgericht te zijn in het creëren van gezond, duurzaam en betaalbaar voedsel.

Altijd op de hoogte blijven?