‘Kijk, ruik en proef’-logo Albert Heijn
Albert Heijn introduceert op verpakkingen van eigen merk zuivelproducten het zogeheten ‘Kijk, ruik en proef’-logo. Het moet consumenten bewust te maken van de voedselhoudbaarheid.
Vanaf deze week zijn de zuivelproducten onder eigen merk van Albert Heijn voorzien van het nieuwe ‘Kijk, ruik en proef’-logo. Dit logo moet consumenten stimuleren om de zintuigen te gebruiken bij het beoordelen van voedsel, in plaats van alleen op de houdbaarheidsdatum te vertrouwen. De introductie van het logo is een onderdeel van de AH-strategie om voedselverspilling tegen te gaan. De supermarkt wil tegen 2030 de voedselverspilling halveren.
Een andere belangrijke maatregel is dynamisch afprijzen. Dit systeem, waarbij producten die tegen hun houdbaarheidsdatum aanzitten automatisch in prijs dalen via elektronische schapkaarten, is sinds 2022 in gebruik. De korting kan oplopen tot zeventig procent, wat zowel voedselverspilling vermindert als klanten financieel voordeel biedt.
Daarnaast zet AH in op initiatieven zoals: brood van gisteren, verspil mij niet-zakjes en overblijvers. Samen met leveranciers werkt AH ook aan het verminderen van verspilling in de gehele keten, in lijn met het 10x20x30 World Resources Institute (WRI) initiatief.
Bron: Albert Heijn