Marketing & sales

12 december 2006

kiesbewustlogoDit jaar was ook het jaar van de introductie van het Ik Kies Bewust logo. Nadat de FNLI in mei de pogingen staakte voor een gezondheidslogo - omdat het niet lukte een systeem te bedenken dat voor alle productcategorieën toe te passen is en ook nog eens gesteund wordt door organisaties als Gezondheidsraad en Voedingscentrum - slaagden Unilever, Campina en Friesland Foods daar wel in.

Ze creëerden veel publiciteit en slaagden erin veel bedrijven voor het logo te interesseren. Er werd zelfs eeninternationale variant gemaakt. Het FNLI was overigens nog wel met hetenergielogo voor op verpakkingen gekomen dat in één oogopslag duidelijk maakt hoeveel kilocalorieën een product bevat.

Dit najaar klonken er geluiden dat de prijzenoorlog voorbij is, maar of dat inderdaad het geval is, moet nog blijken. Het afgelopen jaar hield de prijzenslag de gemoederen in ieder geval nog bezig. Conflicten tussen fabrikanten en retailers die hiermee samenhingen, liepen hoog op, zoals tussen Grolsch en Albert Heijn en Kellogg’s en Superunie.

Sommige conflicten werden in de rechtszaal uitgevochten.Nutricia spande een kort geding aan tegen Kruidvat om de verkoop van flesvoeding te verbieden. Kruidvat zou het patent over de prebiotische samenstelling schenden. Nutricia verloor het kort geding, ook in hoger beroep, maar er loopt nog wel een bodemprocedure.

Douwe Egberts verloor in augustus door een uitspraak van het Europese Patenten Bureau in München het alleenrecht op koffiepads.

knorrvieNederlandse producten en fabrikanten vielen in 2006 volop in de prijzen. Knorr Vie werd op de Sial gekozen tot beste innovatie wereldwijd, nadat ook in de categorie categorie non-alcoholische dranken al, samen met Bionade uit Duitsland, de eerste prijs was behaald. Mona Boordevol won een Sial d'Or in de categorie verse zuivel.

De Food Valley Award ging naar Provalor, dat groentesap en natuurlijke kleurstoffen produceert uit groentesap. Rna en Stork Food Systems hebben op de VIV-beurs in Utrecht de World Poultry Gold Award in ontvangst genomen. RnA kreeg de award voor het ontwikkelen van een zeer snelle detectiemethode voor salmonella. Stork Food Systems werd bekroond voor het optimaliseren van het portioneringssysteem ACM-NT. Daarvan werd de productie opgeschroefd van 4.000 naar 6.500 stuks per uur.

fruit2dayFruit2Day werd in Barcelona tijdens de World Juice Conference in Barcelona uitgeroepen tot ‘Best New Juice Product’ van 2006. De jury roemde de smaak en de uitgebalanceerde combinatie van vruchtensap, -puree, en -stukjes.

Op de conveniencebeurs NCE in maart in Utrecht bleef de innovatieprijs echter in de kast. Volgens de jury voldeed geen enkele introductie aan alle criteria.

fridealeDe laatste prijs van het jaar, de Jaarprijs Goede Voeding ging naar Aviko. De Fridéale frites hebben een speciaal laagje waardoor ze 33 procent minder vet opnemen tijdens het frituren. Fridéale bevat daardoor aanzienlijk minder verzadigd vet en 30 procent minder calorieën dan gewone frites.

Altijd op de hoogte blijven?