Siska ten Hoeve is Manager Regulatory Affairs Corporate bij Ausnutria, een bedrijf gespecialiseerd in baby- en kindervoeding. Ze werkt sinds een jaar bij het bedrijf en is helemaal op haar plek. 

Siska ten Hoeve
Siska ten Hoeve

2021 – heden
Ausnutria B.V.
2016 – 2021
Fonterra
2001 – 2016
International Flavors & Fragrances, IFF
1999 – 2001
Grootverbruik Product Informatie, GPI

''Ik ben samen met mijn team verantwoordelijk voor compliance,” vertelt Siska. “We zorgen ervoor dat onze producten voldoen aan de wetgeving. Niet alleen qua inhoud, maar ook wat betreft de verpakking en labeling. Daarnaast doen we lobbywerk in de landen waar onze producten worden verkocht. We zijn een internationaal opererend bedrijf, actief in China, het Midden-Oosten en een aantal Europese landen. Daarnaast willen we graag de rest van de wereld veroveren!”

“Ik ben via Dupp bij Ausnutria terecht gekomen. Alles viel op zijn plek: ik zag de vacature en omgekeerd dacht het bedrijf ook aan mij. Ik kende Ausnutria al, een bedrijf dat volop in ontwikkeling is.” Ten Hoeve komt uit de levensmiddelenbranche. “Hiervoor heb ik onder meer voor Fonterra gewerkt, ook op Regulatory Affairs (RA) en gedeeltelijk op Quality Assurance. Daarvoor heb ik gewerkt als Senior Regulatory Specialist bij International Flavors & Fragrances, IFF.”

“Veel mensen zien RA als saai, denken dat het een bottle neck is. Ik kijk er anders naar: voor mij gaat het om het vinden van een ingang waarbij je creatief moet zijn, als het oplossen van een puzzel. Hoe kunnen we het product in de markt zetten? Het gaat daarnaast bijvoorbeeld om het omgaan met de marketingafdeling, die ter promotie van het product graag claims wil maken. Bij babyvoeding is dit echter erg lastig. Bij kindervoeding mag het wel, maar moet je opletten dat je niet in strijd handelt met de WHO-regels. Het gaat vaak om bewegen in het grijs, dat is een uitdaging. Men denkt vaak dat Europa volledig geharmoniseerd is, maar in de praktijk is dat niet zo.”
“Bij deze baan wordt onder meer mijn kennis aangesproken die ik in de loop der jaren heb opgebouwd. Daarnaast is ‘enterpreneurial spirit’ belangrijk – we willen nieuwe markten aanboren. Daarvoor moet je creatief zijn, proactief en niet teveel afwachten. Ausnutria biedt hier alle ruimte voor, dat is fijn. Met die ruimte komen ook verwachtingen, maar dat vind ik alleen maar prettig.” Ten Hoeve is begonnen midden in de coronatijd. “Ik heb 3 weken op kantoor gewerkt, en daarna moesten we een periode thuiswerken. Dat was lastig: ook al zie je mensen via een scherm, men is in real life toch anders. Maar de ontvangst was super, ik heb in die eerste maanden veel enthousiaste mensen gesproken. Ik voelde me erg welkom.”
“Waarom ik elke dag met plezier naar mijn werk ga? Ik doe wat ik echt leuk vind. Ik ben trots op het bedrijf en de producten die we maken. Het internationale karakter van mijn functie spreekt me erg aan. Qua loopbaanpad volg ik de route van specialist tot manager. Ik geef nu leiding aan een team. Dat betekent dat ik iets minder in de business zelf zit, en minder dingen zelf doe, maar in plaats daarvan mensen aanstuur. Ik begeleid hen bij hun ontwikkeling tot specialist en eventuele volgende stappen.”

“Bij elke werkgever heb ik leiderschapstrainingen kunnen volgen. Ik heb net een leiderschapstraject bij Ausnutria afgerond via Nyenrode. Dat was echt een cadeau en heeft gezorgd voor nieuwe inzichten. Een van die inzichten is hoe mensen zich ontwikkelen en welke vier fasen je hier kan onderscheiden: starter, ster, bouwer en verteller. Het is een cirkel die blijft doorgaan. Het ontwikkelingsproces verschilt per persoon en per onderwerp. Op één vlak is men wellicht deskundig en op het andere vlak nog niet. Het gaat erom dat je, om mensen tevreden te houden, hen de mogelijkheid biedt zich op andere terreinen te ontwikkelen. Van jezelf weet je dat, maar het is goed om je te realiseren dat het ook voor je teamleden geldt. Het volgen van dergelijke trainingen zorgt ervoor dat je bewust blijft van wat leiderschap inhoudt en hoe je hier het beste invulling aan kunt geven.”

Altijd op de hoogte blijven?