Van horeca naar food innovation

11 oktober 2022 Sanne Wolters

Hoewel Rody van den Heuvel nog maar 27 jaar is, heeft hij al een indrukwekkend cv. Na jarenlang in de horeca te hebben gewerkt - onder meer als kok van een toprestaurant - is hij toe aan iets anders. Daarom gaat hij een nieuwe uitdaging aan in de productontwikkeling.

“Sinds mijn tienerjaren ben ik al verliefd op eten. Het leukste aan werken met eten is dat je er zoveel mee kunt. Een verhaal vertellen, mensen blij maken, troost bieden. Nieuwe smakencombinaties en verschillende texturen op een bord creëren vind ik ontzettend interessant. Maar ik merkte dat ik mezelf verder wilde ontwikkelen. Als ik in de koeling stond, vroeg ik me altijd af waar de producten vandaan kwamen en welke processen daarachter zaten. Uiteindelijk ben ik Food Innovation aan de HAS Hogeschool gaan studeren.”

Tijd voor iets anders

“Die studie heb ik net afgerond en ik start binnenkort bij voedselverpakkingsbedrijf Hilton Food Holland als junior productontwikkelaar. Iets heel anders, dus het voelt als een sprong in het diepe maar ik heb er ontzettend veel zin in. Tijdens mijn opleiding heb ik van het vak mogen proeven. Zo heb ik een eigen product ontwikkeld. De focus lag op voedselverspilling tegengaan en tijdens een masterclass kwam ik in contact met BeefyGreen, een ontwikkelaar van vleesvervangers op basis van paddenstoelen. De eigenaar vertelde dat de voetjes van oesterzwammen nu helemaal niet worden gebruikt, terwijl het een heel mooi product is. Ik ben toen gaan kijken wat je ermee kunt en kwam tot een worst gemaakt van oesterzwamvoetjes: de Woesterzwam. Hier heb ik uiteindelijk een studentenprijs mee gewonnen, de HBO Challenge Voedselverspilling.”

“In mijn nieuwe baan ga ik me bezighouden met nieuwe producten op de markt zetten, daar kijk ik naar uit. Ik ga de horeca uiteraard missen. Maar het nadeel van in de keuken werken is wel dat je bijna geen tijd meer over hebt voor je privéleven. Dat krijg ik nu weer terug.”

In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedings‑ middelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren?

Altijd op de hoogte blijven?