BEDRIJFSINFORMATIE | Wanneer je in de horeca werkt, weet je dat alles om de beleving draait. Klanten komen niet alleen voor het eten en drinken, maar ook voor de service, de sfeer in het restaurant en de ervaring om ergens te eten. Om je te blijven onderscheiden van je concurrentie, moet je een sterke merkidentiteit hebben. Dit doe je door je branding te blijven verbeteren. Zo zullen klanten jouw bedrijf eerder herkennen, waardoor ze er sneller heen zullen gaan. Met deze drie tips kun je de branding van jouw horeca bedrijf verbeteren.
Tip 1. Creëer een consistente merkidentiteit
Een van de belangrijkste onderdelen van branding, is dat je een consistente merkidentiteit hebt. Het gaat hierin niet alleen om het terug laten keren van je logo, maar ook om het kleurenschema en typografie dat je gebruikt. Wanneer je een logo ontwerpt, moet deze herkenbaar zijn en niet lijken op een ander logo. Daarbij moet je branding terugkomen in alles wat je doet. Zet het logo dus niet alleen op de menukaarten, maar ook op andere dingen in je restaurant. Zo kun je het in de servetten laten drukken, op glazen laten zetten en op het etiket van de (huis)wijnflessen. Zo kun je een uniek wijn etiket ontwerpen dat helemaal aansluit bij jouw merk en branding. Door de complete merkervaring, wordt jouw horecazaak beter herkend.
Tip 2. Vertel het verhaal van jouw bedrijf
Mensen voelen zich beter betrokken bij een bedrijf, wanneer het bedrijf hen een verhaal vertelt. Zo willen ze graag weten waar jouw horecazaak voor staat, hoe en waarom het ontstaan is en wat het nu zo bijzonder maakt. Je kunt op de site, op social media, maar ook op een placemat of op de menukaart het verhaal achter jouw bedrijf vertellen. Een sterk verhaal kan behoorlijk wat invloed hebben op hoe klanten jouw bedrijf zien. Je kunt het verhaal ook subtieler delen, door bijvoorbeeld foto’s op te hangen die de geschiedenis laten zien. Dit is vooral leuk wanneer het om een familierestaurant gaat, welke generatie op generatie doorgegeven is.
Tip 3. Gebruik social media
Social media is een super effectieve manier om jouw bedrijf te promoten. Je kunt namelijk direct in contact komen met jouw (potentiële) klanten, maar ook makkelijker mensen naar jouw bedrijf toetrekken. Zo kun je regelmatig foto’s en video’s van de gerechten en het restaurant plaatsen, of van het team. Daarbij kun je meer betrokkenheid krijgen wanneer je eens in de zoveel tijd een giveaway doet. Zo kun je een cadeaubon weggeven voor een avondje uiteten in jouw restaurant. Een simpele, maar zeer effectieve manier van meer aandacht voor je restaurant krijgen.