‘Geen transport, maar topsport om dit dagelijks voor elkaar te krijgen’

27 september 2022 Partner content

Nederlandse bloemen, aardappelen, groenten en fruit vinden via het gekoeld transport van Freight Line Europe dagelijks hun weg naar Groot-Brittannië. Jarenlang verloopt dat voorspoedig, totdat Brexit het transport een stuk complexer maakt. Het bedrijf moet investeren in automatisering en gaat op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Dit laatste onder andere met steun van het EU-Handelsprogramma.  

Bij de transporteur komen vroeg in de ochtend orders binnen die vaak nog diezelfde nacht afgeleverd moeten zijn. “We halen het op, groeperen het en regelen de douaneformaliteiten.
’s Nachts is alles afgeleverd”, vertelt salesmanager Viktor Vijverberg. Hij legt uit dat dit niet vanzelfsprekend is. “Brexit heeft gezorgd voor flinke administratieve lasten. Voor alle producten moeten we nu productcodes, handelsfacturen en internationale codes verwerken. Brexit heeft ons genoodzaakt onze douaneprocessen te automatiseren. We zijn klaar voor de toekomst.” 

Freight Line Europe heeft ook nieuwe afzetmarkten ontdekt. Het werkgebied heeft zich uitgebreid naar Frankrijk. “We wilden niet langer afhankelijk zijn van Groot-Brittannië.” Het bedrijf heeft zich inmiddels ook aangemeld voor het EU-Handelsprogramma. Dit programma ondersteunt bedrijven die geraakt zijn door Brexit.  Zij kunnen zo kosteloos nieuwe afzetmarkten ontwikkelen. “Via het programma kunnen we nog meer inzicht krijgen in onbenut exportpotentieel en worden we lid van een waardevolle community”, aldus Vijverberg.

Verleg ook uw grenzen met het EU-Handelsprogramma
Raakt Brexit ook uw bedrijf? Bekijk dan hoe u zonder extra kosten uw grenzen kunt verleggen met het EU-Handelsprogramma. Check op www.rvo.nl/eu-handelsprogramma hoe u in aanmerking komt. 

Altijd op de hoogte blijven?