Hoe belangrijk zijn innovaties in het bedrijfsleven?

5 november 2024 partner content Tetra Pak
Van start-ups en scale-ups tot mkb’s en grote bedrijven: ongeacht de grootte van je onderneming, innovatie is cruciaal om te blijven groeien in een steeds competitievere wereld. Nederland scoort sterk op dat vlak. Met een score van 138% in het European Innovation Scoreboard staat ons land op de vierde plaats binnen de top vijf van “sterke innovatoren” in Europa 1. Maar wat houdt innovatie concreet in? En hoe maakt het echt een verschil voor jouw bedrijf? Sarah Nerbonne, Marketingdirecteur bij Tetra Pak Frankrijk, België en Nederland, legt het uit.

Innovatie staat hoog op de agenda van bijna elk bedrijf. Maar wat betekent het precies? Simpel gezegd gaat innovatie over vernieuwing. Dit kan op verschillende vlakken, zoals digitalisering, het verbeteren van productontwikkeling, of het inzetten van AI in je bedrijfsprocessen. Innovatieve bedrijven richten zich voortdurend op de toekomst en zijn altijd bezig met vooruitgang.

Co-creatie als sleutel tot succes

“Bij Tetra Pak begint innovatie met ideeën die niet alleen bedrijven vooruithelpen, maar ook bijdragen aan een duurzamere wereld”, zegt Sarah Nerbonne, Marketingdirecteur bij Tetra Pak Frankrijk, België en Nederland. Tetra Pak, een wereldleider in voedselverwerkings- en verpakkingsoplossingen, beschouwt innovatie als co-creatie. “Of je nu een start-up bent op zoek naar nieuwe productideeën, of een gevestigde onderneming die de efficiëntie wil verhogen, wij bieden een breed scala aan tools en expertise om samen nieuwe oplossingen te vinden.”

“Zo'n co-creatieproces begint vaak met een workshop waarin we samen met klanten ideeën bedenken”, vervolgt ze. “De beste ideeën werken we vervolgens uit en testen we in onze Product Development Centres. Daar kunnen bedrijven recepten op industriële schaal testen en verschillende verwerkingstechnologieën evalueren. Daarnaast kunnen bedrijven in het Food Development Centre de receptuur, structuur en ontwikkeling van voeding samenstellen. Dit centrum biedt faciliteiten en expertise om nieuwe voedingsproducten te ontwikkelen én bestaande producten te verbeteren.”

Innovatie binnen de dranken- en voedingsindustrie 

Binnen de voedingsindustrie maakt innovatie vaak het verschil tussen groei en stagnatie. “Daarom ontwikkelen we steeds nieuwe technologieën om bedrijven te helpen hun productieprocessen efficiënter te maken”, zegt Nerbonne. “Maar innovatie helpt niet enkel om concurrerend te blijven. Met de groeiende vraag van consumenten naar kwalitatieve én duurzame producten, helpen we bij Tetra Pak bedrijven niet alleen om te voldoen aan deze verwachtingen, maar ook om nieuwe marktkansen te ontdekken en hun voetafdruk te verkleinen. Duurzaamheid staat dus niet los van groei en innovatie, het is er juist een integraal onderdeel van.”

 
[1] European Innovation Scoreboard. (n.d.). FOD Economie. https://economie.fgov.be/nl/themas/analyses-en-studies/boordtabel-van-het/determinanten-van-het/innovatie/european-innovation-scoreboard 

Altijd op de hoogte blijven?