BEDRIJFSINFORMATIE | De foodsector heeft de afgelopen jaren behoorlijk onder druk gestaan. Talloze medewerkers zijn opgestapt, bedrijven zijn opgedoekt en andere bedrijven opgestaan. De foodsector is volop in beweging en dat betekent dat je als ondernemer genoodzaakt bent om mee te bewegen. In dit artikel lees je daarom waar als foodbedrijf op dit moment de kansen liggen, om het hoofd boven water te kunnen houden in de foodsector.
1. Investeerders
Investeerders lijken de afgelopen jaren een steeds grotere rol te spelen in welke bedrijven het wel al dan niet redden in de foodsector. Grote overnames, het kopen van omzet en het aantrekken van aandeelhouders, zijn in de foodsector tegenwoordig namelijk aan de orde van de dag. Steeds meer ondernemers (en investeerders) binnen de foodsector proberen hun marktaandeel te vergoten en financiële zekerheid op te bouwen door zich te richten op meer dan één bedrijf. Kredietverstrekkers als Swishfund.nl zien meer en meer aanvragen voor zakelijke leningen, zodat ook kleinere foodbedrijven de investeringsslag kunnen maken.
2. Cateringhoreca
Bedrijfscatering lijkt niet meer van deze tijd te zijn. Grote cateraars van enkele jaren geleden, zijn vrijwel allemaal omgevallen, overgenomen of gefuseerd. De trend van 2023 is cateringhoreca. Oftewel: er worden steeds vaker (gedeeltelijk voor eigen rekening) horecaconcepten geëxploiteerd in kantoorpanden met meerdere huurders. Cateringhoreca biedt de ruimte voor een breder assortiment, hogere prijzen en een bredere klantenkring.
3. Monoconcepten
Ook een trend: monoconcepten. Steeds meer foodbedrijven richten zich op één (kern)product. Hierdoor ontstaan trendy, hoogwaardige foodbedrijven, waar bezoekers graag een blokje voor omlopen. Talloze kleine Nederlandse startups die zijn gericht op één (kern)product, lijken zich opvallend vlotjes te verspreiden door het land.
4. Trafficlocaties
Grote groei is tenslotte te zien bij foodbedrijven op zogenaamde trafficlocaties. Het gaat hierbij om locaties waar verkeers- en mensenstromen passeren, zoals outlet- en winkelcentra, tankstations of stations voor openbaar vervoer. Bezoekers willen gemak, een snelle hap, maar wél kwaliteit. Foodbedrijven op deze trafficlocaties, regelmatig geclusterd in foodcourts, kunnen aanzienlijk hogere prijzen vragen dan foodbedrijven op reguliere locaties.