AI in opkomst?

10 juni 2025 Janet Kooren

REDACTIONEEL #4 | Nee hoor, het is al overal. Een jaar geleden kon je je er misschien nog voor verstoppen als je er echt geen zin in had. Maar inmiddels is AI aanwezig in het centrum van alles wat met automatiseren te maken heeft. Ook in de voedingsmiddelenindustrie, en niet alleen in slimme machines, maar op allerlei vlakken. Niet heel gek dus dat op het Food Tech Event, vorige maand in Den Bosch, het kennisprogramma bol stond van de bijdrages over, met en rond AI.

De Rijksdienst voor Digitale Infrastructuur – ja, die hebben we – benoemt dat de maatschappelijke en economische potentie van AI enorm is: “Het kan bijvoorbeeld uitkomst bieden voor maatschappelijke vraagstukken als vergrijzing, klimaatverandering en zorg. Maar kunstmatige intelligentie biedt ook enorme kansen voor dienstverlenende en technologische bedrijven. Denk maar eens aan het automatiseren van complexe taken, het vergroten van de productiviteit en het vermogen om productkwaliteit te garanderen. Artificiële intelligentie maakt bedrijven competitiever en versterkt de Nederlandse concurrentiepositie.”

Ik moet je eerlijk zeggen dat toen ik vorig jaar op de radio het bericht hoorde dat in een Zwitserse kerk AI zelfs al de biecht afneemt, ik me toch wel even achter mijn oren krabde. Maar goed, ik ben dan ook van de generatie die het nog zonder internet heeft moeten stellen. En met mij nog wel een aantal mensen. Zeg eens eerlijk, toen Google – nog maar heel kort geleden - begon met als eerste een antwoord via AI te genereren op je zoekopdracht, was je toen blij, of toch nog enigszins sceptisch? 

Nu zijn wij natuurlijk op zoek naar de meerwaarde voor onze industrie. Dus gaan we in gesprek en zetten we sessies op met deskundigen over de ervaringen, waar je begint en wat de belangrijkste bottlenecks zijn. En of het terecht is om extra kritisch te kijken naar het AI antwoord krijgt op jouw prompt. Moet je misschien een local AI opbouwen, zodat jouw data niet in de grote datalakes verdwijnt? Zoals met jouw socialmediagegevens als je niet op tijd bezwaar hebt gemaakt. Waarover ik ook nog wel zo mijn twijfels heb, hoor. Hoe betrouwbaar de belofte is dat ze jouw bezwaar ook echt zullen respecteren. 

Dit is het redactioneel bij EVMI-4-2025. Het thema van dit nummer is voedselveiligheid. Abonnees kunnen alle artikelen ook online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af met tijdelijk de eerste twee nummers gratis. 

Ga naar de editie

Altijd op de hoogte blijven?