Alles automatisch

9 oktober 2024 Janet Kooren

REDACTIONEEL #6 | Het lijkt zo makkelijk. Handen tekort, hogere output nodig, nauwkeurigere productie gewenst, of een groot aantal productwissels dus vaak omstellen? Automatiseren maar! Maar tijd om de productie stil te leggen zodat je een nieuwe geautomatiseerde lijn kunt opbouwen, of je bestaande lijn aan kunt passen met geautomatiseerde modules of slimme nieuwe techniek, die tijd is er eigenlijk nooit. Want de productie móet door. 

Als je het geluk hebt dat je een fabriek vanaf scratch mag bouwen, dan kun je slim organiseren hoe je proces eruit ziet en op welke plekken je vision, scanners, robots, en wat voor andere smart onderdelen dan ook wilt hebben. We kennen allemaal de verhalen van de fabrieken of magazijnen waar geen of bijna geen mensen meer op de vloer te vinden zijn. Een smartphonefabriek waar 24/7 iedere minuut 60 smartphones worden uitgespuugd of zogenaamde 'dark warehouses' - magazijnen die volledig geautomatiseerd in een chaotisch systeem precies uit de schappen halen wat er per order uit moet komen. 

Je leest chaotisch, maar dat is het natuurlijk vooral in onze ogen. En ook dat is weer afhankelijk van wie je het vraagt. Want wie mijn bureau ooit gezien heeft, weet hoe creatief mijn brein wel niet moet zijn. In een dergelijk hoogwaardig geautomatiseerde omgeving weet een computer heel nauwkeurig waar ieder onderdeel zich bevindt, wanneer iets beschikbaar moet zijn en wat er per opdracht nodig is in de productie. Het systeem grijpt nooit mis. Net als ik eigenlijk. Ahum.

Maar dat is de ideale situatie. Wat als je bedrijf groeit, je al tientallen jaren uitbreidt en investeert in slimme apparatuur en automatisering. Op enig moment weet je dat de capaciteit van alles in jouw fabriek nog veel meer potentie heeft dan wat je er nu uithaalt. Maar dat betekent wel dat slimme dingen met elkaar moeten gaan communiceren en dan kom je erachter dat data een heel kostbaar goed is. En dat zou in de nabije toekomst wel eens het kostbaarste goed kunnen gaan worden dat we in onze industrie hebben. Goed, op de mensen die daar weer iets mee kunnen na dan. 

En ook in deze situatie geldt, zoals voor zoveel vraagstukken: samen kom je verder. Want hoewel jouw bedrijf uniek is, de uitdagingen van automatiseren en digitaliseren zijn universeel.

Janet Kooren
Hoofdredacteur
janetkooren@aleapublishers.nl

Altijd op de hoogte blijven?