Tekst: Huib Vermeulen, verantwoordelijk voor business development bij Codrico
Het is al vaker vermeld: in 2050 zijn meer dan 9 miljard mensen afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van voedsel. Om dit mogelijk te maken, moet de voedingsindustrie efficiënter, effectiever en duurzamer produceren. Dat is precies waar wij bij Codrico Rotterdam op innoveren. Op het evenement Food Technology zal ik tijdens het IFFI-programma laten zien hoe wij hier inhoud aan geven.
Codrico is actief in de productie van hoogwaardige ingrediënten op basis van mais, granen en peulvruchten. Naast een maismolen hebben we sinds ruim 35 jaar geleden ingezet op apparatuur voor het thermisch behandelen van bloemsoorten, zetmeel en eiwitten. Hiermee kunnen bloemen ontsloten worden, waardoor ze bijvoorbeeld makkelijk water opnemen en daardoor meer visceus worden. De mate van viscositeit is afhankelijk van de wens van de klant.
Een kleine twee jaar geleden zijn we door Food Valley benaderd om een project te starten. De vraag was: kan Codrico de bestaande productiecapaciteit inzetten om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar plantaardige eiwitten met de juiste textuur? Dit thema stond bij ons ook op de agenda en sloot daarom goed aan bij onze ambities. De pilot was dermate succesvol dat we tot de conclusie zijn gekomen ons nog meer te verbreden in deze markt. Een markt die sterk groeit ten opzichte van die van dierlijk eiwit. Kijk alleen al naar het vegasegment. In plaats van rundergehakt koopt de consument meer en meer vegetarisch gehakt, om een voorbeeld te noemen. Samengevat, op het gebied van vleesvervangers zijn wij bezig het plantaardige eiwit een textuur mee te geven die een gevoel in de mond geeft en de sappigheid en bite heeft als die van een product gemaakt met dierlijk eiwit.
‘Producten op basis van plantaardig eiwit zijn geen noviteit’
Producten op basis van plantaardig eiwit zijn geen noviteit. Toen ik mijn carrière begon bij mijn toenmalige werkgever verkocht ik al soja-eiwit met een textuur. Destijds een geheel andere markt. De markt voor plantbased is nu heel trendy en de consument wil meer eiwitten kunnen kiezen dan soja. Belangrijke thema’s zijn duurzamer, clean-label en lokaal. Wij spelen daarop in door ook eiwittexturen te maken uit lokale eiwitten zoals bijvoorbeeld tarwe, erwten en fababonen. Daarnaast is onze filosofie om met minder bewerkte grondstoffen door middel van de juiste processing tot een hoogwaardige textuur te komen. Naast duurzamer worden producten daarmee vaak betaalbaarder en toegankelijker voor een grotere doelgroep.
Kortom, voedingsingrediënten zijn interessant qua marketing en functionaliteit, dat zal de bezoeker ervaren op Food Technology. Het is een trendy markt die je niet zomaar op een zondagmomentje leert kennen. Discussies rondom duurzaamheid zijn in volle gang. Als de gemiddelde Nederlander twee keer per week zijn vlees laat staan maken we met z’n allen een grote sprong. Gebruik maken van plantaardig eiwit is geen niche voor een paar dierenliefhebbers. De gemiddelde consument moet op een gegeven moment zeggen: “Doe mij vandaag maar een vegan schnitzel.”
Codrico is lid van IFFI, Ingredients for Food Innovators.