Yep, we staan bol van de uitdagingen in de voedingsmiddelenindustrie. Initiatieven, pacts, consortia, samenwerkingen, ze buitelen over elkaar heen. Maar we moeten ook wel, want de klok tikt door en doelstellingen zijn er niet voor niets. Zoals mijn omdenkkalender me vertelde, maar wat als jouw belang anders is dan dat van je kleinkind?
De drukte van alledag, het overleven van weer een crisis, het zijn factoren die ons meer dan eens beletten verder te kijken, naar de toekomst te kijken. Niet naar wat vandaag het meeste resultaat geeft, maar wat op de lange termijn het beste werkt. Niet uitputten deze aarde, maar voeden. Monden én aarde. En dat lost een ieder van ons niet in zijn eentje op.
Dus wat mij betreft, we hebben geen keus. Je móet je oriënteren op wat er allemaal te halen valt. Want in je cocon blijven zitten, je niet op de hoogte stellen van wat de ontwikkelingen in je vakgebied zijn, waarom zouden we moeten veranderen, dat zijn geen goede grondhoudingen. Tenminste, als je niet links en rechts voorbij gestreefd wilt worden. Het is dan wel zaak om je goed te laten vertellen wat voor jou het beste werkt en waar je in jouw geval goed aan doet. Of om in je organisatie met collega’s samen te kijken naar wat in jullie situatie gaat werken en waarom.
Vroeger - nu komt het gedeelte ‘oma vertelt’- huurden de echt grote bedrijven in ons land touringcars af om hun personeel naar een vakbeurs te brengen. Ik moet ook hard in mijn geheugen graven om me die tijd nog voor de geest te halen. Het waren bijna schoolreisjes, maar wel nuttige. Want als operator kun je ook bijdragen aan de verbetering van een proces. Zeker als je op de hoogte bent van de nieuwe technologie.
Dus mijn pleidooi: Laat iedereen in je organisatie meepraten. Ieder vanuit zijn eigen invalshoek, belang, angst en hoop. Want de wereld is van ons allemaal, dus laten we er samen voor zorgen. Laten we een beetje lief zijn voor elkaar.
In deze special lees je alles over Food Technology