Jaaroverzicht 2021 | De meest opvallende nieuwtjes

29 december 2021 Michelle Wijma

Beeld: Olya Kobruseva via Pexels

In 2021 kwamen er honderden nieuwsberichten langs op evmi.nl. Welke vielen het meeste op? Welke zijn het vaakst aangeklikt? We blikken nog eens terug.

E-nummers

Er was dit jaar veel te doen rondom titaniumdioxide, het e-nummer waarvan uiteindelijk besloten is dat er een verbod op komt in voedingsmiddelen. Op 14 mei schreven we dat een verbod in zicht was en in oktober kwam de bevestiging: in 2022 een EU-breed verbod op E171.

2021 was ook het jaar van sesamzaadtekorten en andere terughaalacties van producten met johannesbroodpitmeel (E410), omdat het ingrediënt mogelijk verontreinigd was met ethyleenoxide. Voedselwaakhond foodwatch schreef dat er verdeeldheid en choas heerste in Europa over de aanpak van het probleem. Wel of niet terugroepen? En in welke mate?

Kilometers dode vissen

In juli van dit jaar dreven er duizenden dode vissen in het Groningse kanaal Boterdiep. Een ongeluk bij FrieslandCampina in Bedum was de boosdoener, er stroomde 45.000 liter wei het water in.

Wel of niet slaafvrij?

In februari was er ophef rondom Tony’s Chocolonely: ze zouden zijn verwijderd van een Amerikaanse lijst met slaafvrije chocolade. De ophef was nogal overtrokken, zo bleek. De lijst is samengesteld door één persoon en de reden van verwijderen lijkt vooral een meningsverschil te zijn over hoe er verandering moet komen in de cacaoindustrie. Bovendien; Tony’s beweert helemaal niet slaafvrij te zijn.

Statiegeld omzeilen

Op 1 juli 2021 ging de statiegeldverplichting in voor kleine drinkflesjes. In het nieuwsartikel schreef EVMI al dat een gevolg daarvan kan zijn, dat producenten gaan uitwijken naar andere verpakkingen om het statiegeld te omzeilen. Zo geschiedde, zien we nu in de schappen van de supermarkten. Een motie hierover van Groenlinks-kamerlid Kauthar Bouchallikht, waarin zij verzoekt de verschuivingen in de markt te monitoren en waar nodig hier consequenties aan te verbinden, werd afgewezen.

Wil je volgend jaar niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Altijd op de hoogte blijven?