Annemarie Jorna is Chief Operating Officer bij Royal Koopmans
Digitalisering is al jaren bezig en de nieuwe generatie operators is er volledig aan gewend. Sinds anderhalf jaar ben ik werkzaam als Chief Operating Officer bij Royal Koopmans, en mijn loopbaan speelt zich grotendeels af in de foodindustrie, waaronder Douwe Egberts en meer dan tien jaar bij FrieslandCampina. Ik zie dat de gehele industrie al jaren aan het digitaliseren is, daar zijn bijna geen uitzonderingen bij. Zo ook Royal Koopmans.
Royal Koopmans heeft meerdere molens voor het verwerken van graan en daarnaast diverse baklijnen voor het produceren van foodcoatings (o.a. paneermeel). De fabriek staat tussen de analoge en digitale wereld in, waardoor er nog veel op vakmanschap en ambacht gerekend moet worden. Een deel van de molens draait bijna in zijn geheel mechanisch en worden met ervaring in de gaten gehouden. Een ‘digitale’ molen kan bijna volledig vanachter de laptop bestuurd worden. Deze modernere variant is ook aanwezig in de fabriek in Leeuwarden.
Veel voordelen
Digitalisatie heeft veel voordelen. De stuurinformatie van de installaties is duidelijker en overzichtelijker. Het maakt de informatie van de machines makkelijker beschikbaar en geeft betere data om de productie te optimaliseren. Als operator wil je altijd meer uit de fabriek halen en ook weten hoe jouw ploeg heeft gepresteerd die dag. Daar geeft bijvoorbeeld realtime OEE-registratie inzicht in.
Voorlopig is nog niet alles gedigitaliseerd, maar de transitie is in gang gezet. Een paar jaar geleden is een nieuw ERP-systeem geïmplementeerd. Nu is Royal Koopmans bezig met de vernieuwde automatiseringsvisie waarin ze bepalen hoe de stappen te zetten richting Industry 4.0 en in welke volgorde dat moet gebeuren.
Vroeger was de stap naar digitalisering een grote. Maar doordat digitalisatie thuis ook al gewoon is, merken we bij Royal Koopmans dat de operators deze verandering prima aankunnen. En zeker de jongere operators zien dit als standaard onderdeel van hun werk.
Royal Koopmans is lid van IFFI, Ingredients for Food Innovators. Een zakelijk netwerk van innovatieve producenten van voedselingrediënten. IFFI breidt de capaciteit voor bedrijfs- en mensenontwikkeling van elk lidbedrijf uit door inzichten, faciliteiten en mogelijkheden van de industrie als geheel te delen.