140 Marketeers weg bij Unilever

6 juli 2007

ROTTERDAM - Unilever schrapt 140 banen op de marketing- en salesafdelingen in Nederland. In België verdwijnen 200 arbeidsplaatsen.

Unilever schuift de Belgische en Nederlandse organisaties in elkaar, waardoor er in totaal 340 banen zullen verdwijnen. Vooral de marketing- en verkoopafdelingen van het bedrijf worden daardoor getroffen. Het levensmiddelenconcern sluit gedwongen ontslagen niet uit.
Unilever wil de concurrentiekracht in beide landen verbeteren en gooit daarom de twee organisaties op de schop. In Nederland werken momenteel 4300 medewerkers.

Rotterdam
De nieuwe Benelux-organisatie wordt gevestigd in Brussel en Rotterdam. Verwacht wordt dat het zwaartepunt van de Benelux-organisatie in Rotterdam komt te liggen. Daarbij sluit een woordvoerder van Unilever niet uit dat mensen naar Rotterdam overgeplaatst worden.

Harry Brouwer wordt voorgedragen om de nieuwe organisatie te leiden. Brouwer is momenteel directeur van Unilever Nederland.

In de komende tijd worden de plannen met de ondernemingsraden en vakbonden besproken. 'Vanmiddag hebben we iedereen geïnformeerd', aldus de woordvoerder.

Voor de medewerkers kwam het nieuws niet als een volslagen verrassing, zo stelt de woordvoerder. 'We hadden vorig jaar intern al aangegeven een studie te doen naar het terugdringen van de indirecte kosten binnen Unilever.'

Vorig jaar groeide de omzet van het concern in Nederland met 4,5 procent tot 1,14 miljard euro. Volgens een woordvoerder van Unilever is het kostenniveau nog steeds erg hoog. 'We doen in België en Nederland dingen dubbel die we met een Benelux-organisatie maar één keer hoeven te doen.'

Lees ook:
Unilever sluit Bertolli Caffès (26 februari 2007)

CNV: geen gedwongen ontslagen Unilever R&D (22 november 2006)

Unilever hakt in productontwikkeling (22 november 2006)

Unilever besteedt merkenbeheer gedeeltelijk uit (11 oktober 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Unilever 

Bron: ANP

Altijd op de hoogte blijven?