Aangescherpte regels voor alcoholreclame

8 mei 2024 Redactie Pixabay
Sinds 1 april 2024 zijn er vernieuwde reclamecodes voor zowel alcoholhoudende dranken als alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken in werking getreden. Dat meldt PR en communicatie bureau Pitch PR. Zo gelden er strenge regels voor alcoholreclame door influencers en is de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA) in het leven geroepen. 

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is penvoerder van de al langer bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). De regels van deze code zijn sinds 1 april 2024 vernieuwd. De grootste veranderingen voor alcoholreclame zijn dat alle reclame voor alcoholhoudende dranken vanaf 1 april 2024 voorzien moeten worden van het logo NIX18. Het logo NIX18 zal de slogan ‘geen 18, geen alcohol’ vervangen. De vereiste hierbij is dat het logo ‘NIX18’ minimaal 1,25 procent van de oppervlakte van het formaat van het totale beeld beslaat. Daarnaast dient het logo NIX18 in video’s minimaal tien seconden (in plaats van de huidige vijf seconden) in beeld te zijn. 

Influencers en social media

Influencers spelen een belangrijk rol in de marketing van alcoholhoudende dranken en daarom zijn de regels hiervoor aangescherpt. Zo mogen posts van influencers die gesponsord worden door alcoholmerken niet bij 18-minners terechtkomen en moeten influencers ook het NIX18-logo gebruiken. Voor alcoholreclame op social media geldt dat adverteerders actief moeten meewerken aan de 'opt-out' mogelijkheid die platforms bieden aan mensen die bewust geen alcoholreclame willen zien.

Alcoholreclame op TikTok is niet toegestaan omdat TikTok geen leeftijdsfilter gebruikt. Daarnaast geldt de regel dat alcoholmerken geen reclame op social media inkopen op basis van profielen van personen onder de 18 jaar. Het is verplicht om op social media platforms (o.a. YouTube, Snapchat, Instagram) een 18+ leeftijdsfilter in te stellen op je account of separate posts wanneer beschikbaar.

Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten

Op 1 april is ook de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA) in werking getreden. Hierbij geldt dat alcoholvrije varianten niet specifiek op 18-minners gericht mogen worden. Wanneer de alcoholvrije variant tussen de 0,1 en 0,5 procent alcohol bevat, mogen adverteerders zich niet richten op de thema’s verkeersdeelname en zwangerschap. Bij meer dan 0,5 procent alcohol geldt de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.

Bronnen: Pitch PR en STIVA

Altijd op de hoogte blijven?