ABN AMRO: Brexit zet vraag Nederlandse foodproducten onder druk

24 oktober 2017

De waardedaling van het Britse pond leidt tot hogere voedselprijzen voor Britse consument. Deze prijsstijgen hebben negatieve gevolgen voor de afzet van Nederlandse foodproducten. Door samen te werken met Britse ondernemers kan de vraaguitval worden beperkt. Dit alles staat in het op 23 oktober verschenen rapport van ABN AMRO.

Voedselvoorziening Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk stegen de prijzen van voeding in de eerste acht maanden van 2017 met zo'n 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de economische groei in de Europese Unie voor een sterkere euro zorgde, verloor het Britse pond terrein door de onzekerheid over de Brexit en het dalende vertrouwen in de economie.

De voedselvoorziening in het Verenigd Koninkrijk is voor een kwart afhankelijk van de EU. Zo heeft het land voor groente (55 procent) en fruit (20 procent) een lage zelfvoorzieningsgraad. Nederland is een van de belangrijkste toeleveranciers van deze productgroepen. De druk op de prijzen van deze producten neemt echter toe. In het eerste halfjaar van 2017 steeg de importwaarde van groente en fruit sterk en ook de importwaarde van vlees nam toe. Zo gaat 16 procent van de totale Nederlandse vleesexport naar het Verenigd Koninkrijk; voor groenten en fruit is dat 12 procent.

Stijgende voedselprijzen

ABN AMRO verwacht dat de voedselprijzen over heel 2017 hoger komen te liggen voor de Britse consument. Dit kan nadelig uitpakken voor de afzet van sommige producten. Dit geldt vooral voor fruit, maar ook voor groenten en vlees. De daling van het Britse pond maakt ook Nederlandse producten duurder. Zo viel de export van voedingsmiddelen in het begin van 2017 tegen ten opzichte van de export naar andere Europese landen. Mogelijke importheffingen na de Brexit kunnen dit effect versterken.

Proactief

Door de Brexit komt de vraag naar Nederlandse voedingsmiddelen onder druk te staan. Dit stelt exporteurs van foodproducten voor strategische keuzes, benadrukt ABN AMRO.

"Het combineren van de expertise van Nederlandse ondernemers en afnemers in het Verenigd Koninkrijk kan een win-winsituatie opleveren. Thanet Earth - een joint venture tussen Nederlandse teeltbedrijven en een Britse verkoop- en marketingorganisatie - is een goed voorbeeld van een groep gelijkgestemde ondernemers die samenwerken om hun positie in het Verenigd Koninkrijk te versterken. Nederlandse vruchtgroentetelers hebben hiermee een impuls gegeven aan de Britse glastuinbouwsector", vertelt Jan de Ruyter, Sector Banker Plantaardige Sectoren van ABN AMRO. "Nederlandse ondernemers kunnen nu ook de stap nemen om hun relatie met het Verenigd Koninkrijk te verstevigen, er blijft voldoende ruimte en een goede markt voor onze kwaliteitsproducten. Het Verenigd Koninkrijk zal deze producten ook na de Brexit blijven importeren, want vraag naar veilig, betaalbaar en gezonde voeding blijft bestaan."

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?