AMSTERDAM - Het managen van schaarste wordt een nieuwe uitdaging voor de foodsector. “We moeten van sales naar sourcing. Dus zet niet zozeer in op de vraag ‘hoe zet ik het af?’, maar vooral op ‘hoe kom ik eraan?’.”
Dat zei Niels Dijkman sectorbanker Agri & Food bij ABN Amro tijdens de presentatie van het ABN Amro-rapport ‘Visie op Food’.
Grote uitdagingen
De voedingsmiddelenindustrie staat voor grote uitdagingen. In 2050 zijn er wereldwijd negen miljard monden te voeden. Duurzaamheid, het consistent omgaan met elkaar binnen de waardeketen, is daarbij absolute noodzaak. Schaarste van grondstoffen dreigt en de concurrentie uit opkomende economieën groeit.
“Duurzaam produceren en efficiënt omgaan met grondstoffen wordt steeds belangrijker. Grondstoffen zijn niet altijd vrijelijk beschikbaar. Managing van schaarste wordt een issue dat van grote betekenis gaat worden.”
Aandacht voor sourcing, dus uiteindelijk voor de primaire bedrijven als bron in de waardeketen, zou moeten toenemen, volgens Dijkman. Hechte banden met de andere bedrijven in de keten zijn daarbij essentieel om innovatie en ketenefficiëntie te realiseren.
Investeren in primaire sector
Trends voor de foodsector voor de komende tijd zijn, behalve het managen van schaarste en duurzaamheid, local for local en schaalvergroting, voorziet ABN Amro. Uitdagingen liggen in samenwerking, zowel binnen de industrie als met ketenpartners.
“Ik adviseer de foodretail te investeren in de primaire sector”, zegt Dijkman. “We moeten bestendigere relaties opbouwen met leveranciers. Partijen betalen hierdoor een eerlijke prijs voor kwaliteitsproducten en zo kan iedereen in de keten voor zijn inspanningen worden beloond."
Consumentvertrouwen fragiel
“Het optimisme onder de consument is aan het toenemen, het feitelijk gedrag zal daarop volgen en zal zich later voortzetten in de besteding. Maar nog steeds is het consumentenvertrouwen fragiel”, waarschuwt Joop Wijn, lid Raad van Bestuur ABN Amro.
In het rapport worden 9 sectoren belicht: dranken, foodservice, groothandel in bloemen en planten, handel in en bewerking van groente en fruit, handel in en bewerking van vis, koek, snacks en zoetwaren, mengvoederindustrie, slachterijen en vleesverwerking en de zuivelindustrie. ABN Amro beschrijft in het rapport haar visie op trends, ontwikkelingen en vooruitzichten.
Download het rapport Visie op Food
Lees ook:
'Consument moet begrijpen dat duurzaamheid prijs heeft' (11 april 2011)
Marktaandeel private label verdubbelt wereldwijd (24 maart 2011
Nederland ketenregisseur agro & food (10 december 2010)
ABN Amro: omzetgroei agrifood in 2011 (7 december 2010)
'Food slaat geen heilzame weg in' (1 juni 2010)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over ABN Amro