AH-filiaal test allergenenscanner

29 oktober 2010

HUIZEN - Albert Heijn start in Huizen een proef met een allergenenscanner voor klanten. In dit vervolg op een eerdere proef uit 2008 wordt nu ook informatie over A-merken gebruikt.

Bij de proef in dit filiaal, die 8 november begint, kunnen klanten bij de servicebalie eenmalig aangeven waarvoor zij allergisch zijn. De informatie wordt opgeslagen op de bonuskaart en vervolgens op een zelfscanner gezet.

Bij het scannen van de barcodes van producten, meldt de scanner op een display of het product allergenen bevat of anderszins 'veilig' is.

De test in Huizen duurt 9 maanden. Bij succes wordt de allergiescanner uitgerold over meer filialen in het land, melden Distrifood en de Levensmiddelenkrant.

Omzetpotentieel
De retailer verwacht met meer en betere informatie over allergenen, aantrekkelijker te worden voor consumenten met allergieën. Nu doen deze mensen namelijk nog vaak booschappen bij natuurwinkels.

AH ziet een groot omzetpotentieel omdat zo'n 25 procent van alle Nederlandse gezinnen te maken heeft met een allergie.

De eerdere test met de allergenenhandscanner in 2008 vond plaats in de AH XL in Zaandam. Hier ging het om allergeneninformatie over producten van het eigen merk. In Huizen gaat het ook om informatie van A-merken.

GS1 standaard
Voor het verkrijgen van de allergeneninformatie van de A-merken moet deze op een centrale plaats digitaal worden vastgelegd, bijvoorbeeld in de standaard GS1 food & beverage extensie.

Bovendien vereist de nieuwe proef de medewerking van de A-merkfabrikanten. Volgens AH is er daar al behoorlijk wat belangstelling voor.

Lees ook:
IPhone-applicatie voor Nestlé-producten (5 mei 2010)

Allergenen in voeding door kruisbesmetting (9 februari 2010)

'Geen etiket op product bakkers en slagers' (4 november 2009)

AH test allergiechecker (7 oktober 2008)

Allergenendeclaratie moet beter (7 november 2007) 

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over etikettering

Alle berichten over allergenen

Altijd op de hoogte blijven?