Aldi en Lidl stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen

3 juli 2018

Aldi stopt vanaf 1 oktober met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen jonger dan 14 jaar. Dat maakte de supermarkt dinsdagochtend 3 juli bekend. Enkele uren later gaf ook Lidl aan te stoppen met de verkoop aan kinderen onder de 14. Ze starten hiermee op 1 september.

Energiedrankjes

Energiedrankjes bevatten veel suiker en cafeïne en andere oppeppende stoffen. Hierdoor kunnen jongeren rusteloos worden of last krijgen van slaapproblemen en hartritmestoornissen. Bij een te hoge dosis is er een risico op geelzucht of diabetes en kan het lichaam uitdrogen. In de maatschappij gaan steeds meer stemmen op om de consumptie van de drankjes door kinderen te beperken. Het Voedingscentrum raadt het gebruik ervan door kinderen onder de 13 jaar af.

Aldi

Het besluit van Aldi werd genomen vanwege 'de bezorgdheid in de samenleving' rondom energiedrankjes. Bij twijfel moeten kinderen zich voortaan legitimeren. Daarnaast gaat Aldi klanten informeren over de mogelijk ongewenste effecten van de drank. Het besluit past goed bij de samenwerking die Aldi begin 2018 aanging met Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) om gezinnen met jonge kinderen bewust te maken van het belang van gezonde voeding.

Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is positief over de stap van Aldi: "Energy drinks hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Terwijl we ervanuit kunnen gaan dat het – zeker gezien het hoge suikergehalte – geen gezonde keuze is. Dat Aldi als eerste supermarkt stopt met de verkoop onder de 14 jaar brengt een gezonde leefstijl voor alle kinderen dichterbij. Wij hopen dat andere supermarkten dit positieve voorbeeld zullen volgen."

Lidl

Lidl hoopt ook dat andere supermarkten volgen. De discussie speelde al een tijdje. "Dit thema komt bij ons niet zomaar uit de lucht vallen. We hebben ook gekeken naar Engeland, dat eerder ook al een leeftijdsgrens instelde. Wij vinden het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen bij thema's die spelen", laat Lidl weten op nu.nl. Er heeft geen overleg tussen beide supermarkten plaats gevonden.

Foodwatch

Voedselwaakhond Foodwatch start 4 juli een emailactie om Albert Heijn, Jumbo en Plus ook te laten stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan jongeren. Zij wijzen daarbij op de negatieve effecten op de gezondheid. Ook wil de organisatie dat de leeftijdgrens wordt verhoogd naar 18 jaar.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?