
Wijnmakers moeten steeds meer vertrouwen op automatisering tijdens de druivenoogst om te voldoen aan de vraag en te compenseren voor het arbeidstekort. Automatisering was echter onmogelijk op wijnvelden op steile hellingen van 75 procent en met smalle rijen tussen de wijnstokken. Tot nu.
CH engineering GmbH ontwikkelt oogstvoertuig met kabelrups
Het Duitse bedrijf CH engineering GmbH ontwikkelde een compact oogstvoertuig voor onder dergelijke moeilijke omstandigheden. Het maakt hiervoor gebruik van een robuuste kabelrups van hoogwaardig kunststof van Duitse fabrikant igus. Igus is een fabrikant - gevestigd in Keulen van motion plastics, kunststof componenten voor bewegende toepassingen.
Rupsvoertuig als basis
De basis van de oogstmachine uit het gebied van de Moezel is het UT110evo rupsvoertuig. Met een breedte van 1,32 meter, een lengte van 3,2 meter en een gewicht van 2,7 ton is hij licht en compact genoeg om te worden vervoerd op een trekkeraanhanger. Dit betekent dat hij ook kan worden gebruikt in wijngaarden met smalle toegangswegen.
Het oogstvoertuig kan 75 procent helling aan
Het werkt als volgt. Aangekomen op de bestemming klapt een oprijplaat aan de zijkant van de trailer uit. Het oogstvoertuig rijdt hierop zo de rij wijnstokken in. Een kabellier verbindt het voertuig met de aanhanger en ondersteunt deze met een treksterkte van 1,5 ton, waardoor het hellingen tot 75 procent aankan. Op wijngaarden met extreme omstandigheden kunnen bestuurders de hoek van hun stoel afstemmen op de horizon om de belasting op het lichaam te reduceren.
Motion plastics verlagen onderhoudskosten
Een van de belangrijkste prestaties van de ingenieurs was de ontwikkeling van een voertuig dat langdurig bestand is tegen de zware omstandigheden in de wijngaard en tegelijkertijd het onderhoudswerk voor de wijnmakers tot een minimum beperkt. Een weloverwogen keuze van onderdelen bleek de sleutel tot succes. De ingenieurs kozen onder andere voor een kabelrups van kunststof van igus - ‘motion plastics’ - om de hydraulische en elektrische kabels van het voertuig naar de oogstkop te geleiden. De kabelrupsen voorkomen niet alleen dat de kabel knikt en vastloopt. Ze elimineren ook het risico dat de kabel verstrikt raakt in de wijnstokken.
Jörg Ottersbach, hoofd van de kabelrupsen Business Unit bij igus: "Ze helpen ook de levensduur van de machine te verlengen. Onze kabelrupsen zijn gemaakt van duurzaam, hoogwaardig kunststof dat corrosievrij is en bestand tegen UV-straling en chemicaliën. Hierdoor behouden ze jarenlang hun mechanische specificatie zonder dat onderhoud nodig is."
Extra smering verleden tijd
De ingenieurs hebben ook de klassieke metalen wentellagers vervangen. In het verleden werden de kogellagers erg beschadigd door de druivenmost (een product dat wordt verkregen door kneuzen en uitpersen van verse druiven. Ondanks de dagelijkse smering, gingen ze als gevolg maar één seizoen mee en moesten dan vervangen worden. Daarom worden nu kunststof lagers van igus gebruikt. Ze zijn corrosievrij, robuust en hebben geen extra smering nodig, omdat in het materiaal geïntegreerde vaste smeermiddelen zorgen voor een droge werking met lage wrijving.
Trillende wijnstokken door klopper-eenheid
Een ander onderdeel van de oplossing is de Steep Slope Harvester CH 500. Dit is een aanbouwdeel dat in 30 minuten met zes bouten aan de voorlader van het rupsvoertuig kan worden bevestigd. Het lijkt een beetje op een enorme notenkraker: twee beweegbare armen, verbonden aan de bovenkant van de machine, omarmen de wijnstok. De binnenkant van deze armen bevat schudstaven die de wijnstok tot 620 bewegingen per minuut laten trillen en de druiven afschudden. Een opvangsysteem onder de klopper vangt de druiven op en transporteert ze via een transportsysteem naar een opvangbak.
De oogstmachine rijdt de wijngaard af met snelheden tot wel 4,5 km/u. Op de terugweg haalt hij zelfs snelheden tot 9 km/u, ondersteund door de kabellier. Terug op de aanhanger legen de werknemers de container en positioneren ze het voertuig voor de volgende rij wijnstokken, totdat de hele oogst is binnengehaald. Bekijk hier een demonstratie.