AMSTERDAM - Supermarktketen Bas van der Heijden heeft per direct het etiket van zijn kippenvlees aangepast. Daardoor is het product geen genomineerde meer in de Liegebeestverkiezing 2012.
Bas van der Heijden was met de kip genomineerd voor de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing, de verkiezing die volgens organisator Wakker Dier wordt gehouden om producten of reclames te ontmaskeren die zich diervriendelijker voordoen dan ze zijn.
Op het etiket van Bas stond een scharrelende kip in de wei (zie foto). “Plofkippen zitten echter opeen gepropt in een dichte schuur”, aldus Wakker Dier. “Van scharrelen in de wei, zoals de verpakking suggereert, is geen sprake.”
De supermarktketen heeft het etiket nu, onder zware druk van Wakker Dier, per direct aangepast. Wakker Dier is blij, maar had liever gezien dat Bas de inhoud had aangepast aan het plaatje in plaats van andersom.
Wakker Dier heeft nu op de site voor de verkiezing over de ‘plofkip’ van Bas een sticker met ‘case closed’ geplakt. Er zijn nu nog 6 kandidaten voor de titel Liegebeest 2012 over.
Lees ook:
Iglo en AH genomineerd voor Grootste Liegebeest 2012 (8 oktober 2012)