De Belgische consumentenbond Test-Aankoop heeft sinds deze week een zogenaamde ‘Pinokkio-lijst’ gepubliceerd op zijn website. Deze lijst, tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de verkiezing van het Gouden Windei van foodwatch, geeft aan welke producten de consument bedriegen.
Op dit moment staan er 22 producten op de Wall of Shame die er volgens Test-Aankoop niet voor terugdeinzen om de consument voor de gek te houden. Een tiental van deze producten zijn voedingsmiddelen. Zo zouden de Choco As-koekjes van LU vitamines en calcium bevatten, en bevat de ‘hazelnootpasta’ van Carrefour slechts 2% hazelnoot.
Voor ieder bedrieglijk product heeft Test-Aankoop op een rijtje gezet welke valse claims of misleidende informatie er op de verpakking staat, wat ze eisen en welke stappen ze (gaan) ondernemen om de producten te laten aanpassen. “Sommige fabrikanten kregen reeds een brief van ons in de bus waarin we verzoeken om consumenten niet langer om de tuin te leiden. Afhankelijk van hoe ze reageren, zullen we een klacht neerleggen bij de bevoegde overheidsinstanties,” schrijft Test-Aankoop op zijn website.
Op dit moment zijn er 3 overwinningen behaald waarbij de producent de verpakking heeft aangepast.