
Vereniging Bakkerij- en ZoetwarenIndustrie (VBZ) heeft de derde editie van haar branchecijferboekje gepubliceerd. Het boekje biedt uitgebreide inzichten zoals kerncijfers (2019-2023/2024) over de markt voor zoete en hartige versnaperingen: koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. Het maakt onderscheid tussen retail en ‘out-of-home’-consumptie, zoals NS-kiosken en tankstations.
Economische en maatschappelijke inzichten
De publicatie geeft een inkijkje in de maatschappelijke betrokkenheid van de sector en de economische rol van de branche in Nederland. Niet alleen de belangrijkste macro-economische ontwikkelingen worden uitgelicht, maar het boekje is daarnaast ook een bruikbaar naslagwerk voor andere geïnteresseerde partijen, zowel in de publieke als commerciële sector. De belangrijkste gebruikte bronnen zijn: CBS, StatLine, VCP, Euromonitor, NielsenIQ en Eurostat/Caobisco.
Sterke omzetgroei Nederlandse markt
De Nederlandse markt voor zoete en hartige snacks groeide tussen 2019 en 2023 met bijna 19 procent en bereikte in 2023 een omzet van ruim 4,2 miljard euro. VBZ-directeur Theo Heere: “Het verkochte volume bleef relatief stabiel rond de 500 miljoen kilo, met uitzondering van schommelingen in de coronajaren. De omzetgroei wordt voornamelijk gedreven door prijsstijgingen, veroorzaakt door inflatie, btw-verhoging en veranderingen in de productmix.”
Daling consumptie per persoon
Retail is goed voor 96 procent van het volume, met supermarkten als grootste afzetkanaal. Toch winnen drogisterijen terrein dankzij een snellere groeicurve. Binnen supermarkten zorgen hartige snacks voor de meeste omzet per categorie, terwijl koek nog altijd het grootste volume vertegenwoordigt. In drogisterijen domineren snoep, chocolade en premium koekproducten. Opvallend is dat de consumptie per persoon in vijf jaar tijd met 3,4 procent daalde, zowel in gewicht als in calorieën. Nederland blijft echter koploper in consumptie per persoon: circa 51 kilo.
In Europa daalde de consumptie van zoete versnaperingen tussen 2021 en 2023 met 6 procent ten opzichte van 2019. Vooral Frankrijk, Polen en Bulgarije lieten een sterke terugval zien. Ook heeft Nederland de hoogste productie per inwoner en staat nog altijd op de vijfde plaats qua totale productie.
Overgewicht
Nederland zit in de onderste Europese regionen als het gaat om overgewicht: 48,7 procent in 2023. Vergeleken met 2019, zijn er minder mensen met matig overgewicht, maar meer met ernstig overgewicht in 2023. In Finland consumeert men per persoon 35,3 kilo (veel lager dan in Nederland), maar kampt maar liefst 61 procent met overgewicht.
Hoge export en import zoetwaren
De Nederlandse export bestaat voornamelijk uit zoetwaren (vooral koek); de import richt zich vooral op chocoladeproducten. De Europese productie van zoetwaren nam sinds 2019 toe met 4 procent. Al jaren is er echter een dalende import en export van snoep. De Nederlandse productie groeide met 5,7 procent en wist daarmee zijn marktaandeel licht te vergroten. Ook in de internationale handel blijft Nederland een belangrijke speler: tweede exporteur met ruim 1,1 miljoen ton en derde importeur in zoetwaren.
Duitsland blijft koploper op beide vlakken. In 2023 exporteerden grote landen als Duitsland, Nederland en Italië wel minder dan in 2022. Na een piek in 2022 daalde het handelsvolume in 2023 iets.
Over VBZ
(© VBZ logo)
VBZ is de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. Zo’n 105 bedrijven zijn bij de vereniging aangesloten. Tegelijk met de publicatie van het boekje, lanceert vbz ook een samenvattende video.