Cadbury gaat 'snoep' en 'drank' scheiden

15 maart 2007

LONDEN - Het Britse concern Cadbury Schweppes gaat zijn onderdeel snoep en zijn Amerikaanse drankendivisie opsplitsen. Het concern gaat ervan uit dat dit de waarde van het aandelenkapitaal ten goede zal komen.

Hoe de scheiding van de twee divisies precies gestalte zal krijgen, wordt pas in juni bekendgemaakt. Naast een afsplitsing van de drankendivisie is verkoop ook een optie.

Van de aandeelhouders van Cadbury sprak meer dan 40 procent vorige maand zijn steun uit voor opsplitsing.

De scheiding van de twee onderdelen kwam deze week in een stroomversnelling, toen bleek dat de Amerikaanse investeerder Nelson Peltz een belang in Cadbury Schweppes had genomen van bijna 3 procent. Deze Peltz kocht zich vorig jaar via zijn Trian Fund in bij de Amerikaanse voedselfabrikant Heinz. Daar wist hij een aantal veranderingen door te drukken die tot een hogere aandelenkoers leidden.

Cadbury Schweppes is de grootste fabrikant van snoep ter wereld. Het concern is onder meer bekend van Trident-kauwgom en frisdrank van Dr Pepper.

Bod uitbrengen
Analisten sluiten niet uit dat investeringsmaatschappijen zoals Lion Capital en Blackstone een bod zullen uitbrengen op de drankendivisie. Eventuele gegadigden voor de snoepdivisie zouden de Amerikaanse branchegenoten Kraft Foods en Hershey kunnen zijn.

Lees ook:
Schade Cadbury-recall helft hoger (18 december 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Cadbury Schweppes

 

Altijd op de hoogte blijven?