Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren.
‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze claims op het etiket, van ‘rijk aan vezels’ tot ‘geen geraffineerde suikers’ zijn onmiskenbaar bedoeld om het product gezond te doen overkomen. Intussen bestaat deze chocopasta voor meer dan 30% uit suiker, wat tegen alle voedingsadviezen voor jonge kinderen indruist. Het lijkt zelfs de zelfopgelegde waarden van De Kleine Keuken tegen te spreken. “De Kleine Keuken is opgericht vanuit een heldere missie. Écht goede voeding maken zodat elk kind gezond en energiek opgroeit”, valt op de website van het bedrijf te lezen. “Minder zoet, zodat kinderen niet vanaf jongs af aan al wennen aan mierzoete smaken.” Terwijl de winnaar van vorig jaar, Coca-Cola ‘Smart Water’ (gedestilleerd water), vooral ongezond was voor de portemonnee, is het zoete babyproduct met gezondheidsclaims erop potentieel een stuk schadelijker.
Andere kanshebbers
Wat dit jaar verder de ergernis van het publiek opwekte, waren met name de groenten uit onder andere Peru en Egypte die Albert Heijn aanprees als seizoensgroenten. De supermarkt heeft reeds voor de uitslag toegezegd de groenten niet meer op die manier aan te prijzen en werd mede daardoor niet de winnaar. De andere ongezonde producten met gezondheidsclaims die voor de ‘prijs’ waren genomineerd, zoals Kelloggs Coco Pops reep en Damhert Woudvruchten, eindigden een stuk lager. Blijkbaar maken consumenten zich een stuk minder zorgen over hun eigen gezondheid dan over die van hun kinderen.