Colzaco komt met eigen Technology Centre
NIEUWS | Colzaco (Coöperatieve Koolzaadvereniging Oost Nederland Colzaco) richt een eigen Technology Centre op voor onderzoek en ontwikkeling van koolzaad. In het centrum doet Colzaco onderzoek naar de volledige verwaarding van de koolzaadplant.
De vereniging Colzaco werd in 2006 opgericht en startte in de markt in 2010 met het spijsoliemerk Brassica. Tegenwoordig is de coöperatie in meerdere afzetmarkten actief met verschillende producten. Colzaco wil dat koolzaad het beste rustgewas van Nederland wordt.
Met het oprichten van een eigen Technology Centre doet Colzaco in eigen beheer onderzoek naar en de ontwikkeling van koolzaad. Binnen het technologiecentrum ligt de focus op de volledige verwaarding van de koolzaadplant, van teeltonderzoek tot verwerking en productoplossingen. In allerlei producten in de supermarkt wordt namelijk koolzaadolie verwerkt: van vleesvervangers tot mayonaise, soepen, sauzen en andere vegetarische producten.
Een ander focuspunt binnen het onderzoekscentrum is de eiwittransitie.
Eigen kennis
De coöperatie stelt zich ten doel meerwaarde uit de koolzaadplant te halen en heeft niet de doelstelling specifieke kennis naar buiten te brengen. Maar Colzaco noemt de kennis die het via het Technology Centre opbouwt wel “meer dan ooit relevant voor de leden van de coöperatie.”
“Als je heel veel kennis in eigen huis hebt, waarom zou je dan belangrijke nieuwe ontwikkelingen volledig overlaten aan markpartijen verderop in de keten?”, aldus de voorzitter van Colzaco Erik Schieven.
Technology Centre
Volgens Colzaco zal, afhankelijk van contacten en ontwikkelingen in samenwerking met de industrie, blijken welke technologieën en specifieke R&D-vraagstukken noodzakelijk zijn in het Technology Centre.
In de komende periode worden strategische marktpartijen en experts in food en non-food gekoppeld aan het Technology Centre. In het algemeen denkt Colzaco daarbij aan de voedingsmiddelenindustrie en producten uit de Fast-moving consumer goods (FMCG).