WAGENINGEN – Nederlandse consumenten zijn wel degelijk geïnteresseerd in informatie over de verse voeding die zij kopen. Zo geeft 47 procent aan behoefte aan achtergrondinformatie te hebben.
Dat blijkt uit onderzoek dat Intomart GfK onder 2100 Nederlanders heeft gehouden in opdracht van Foodmonitor Food for Food.
Het gaat bij vers om meer informatie over vlees-, groente- en fruitproducten, bijvoorbeeld over de afkomst, kwaliteit en smaak.
Dat bijna de helft aangeeft hier behoefte aan te hebben, betekent volgens Food for Food een kans voor producenten en leveranciers om zich nog beter in vers te onderscheiden .
Aan de andere kant heeft zo’n 42 procent van de consumenten juist geen behoefte aan aanvullende informatie.
Verschillen leeftijd-opleiding
Deze grote verschillen zijn ook zichtbaar in de leeftijdscategorieën en opleidingsniveaus.
Met name 65-plussers hebben behoefte aan meer informatie. Het gaat in deze leeftijdsgroep om 60 procent van de consumenten. Bij de leeftijdsgroep tussen 18 en 34 jaar is slechts 40 procent geïnteresseerd.
Hoger opgeleiden (51 procent) willen eveneens vaker aanvullende informatie dan laag-opgeleiden (41 procent).
Bij hoger opgeleiden heeft bijna 38 procent juist geen behoefte aan nadere informatie. Bij laag-opgeleiden ligt dat op 46 procent.
Het aantal mannen en vrouwen dat wel of juist geen achtergrondinformatie wil, ligt ongeveer gelijk.
Toch willen iets meer vrouwen juist wel én juist geen nadere informatie. Mannen zeggen relatief vaker dat ze zelf nooit boodschappen doen.
Bekijk de Foodmonitor
Lees ook:
- Veel fouten op etiket streekproduct (14 juni 2012)
- ‘Nieuwe etiket wordt 25 procent groter’ (23 mei 2012)
- Klant minder bereid te betalen voor diervriendelijk (8 mei 2012)