Consumentenbond in Convenant overgewicht

7 december 2006

DEN HAAG - De Consumentenbond treedt toe tot het Convenant overgewicht. De organisatie, die zich eerder kritisch uitliet over het initiatief, wil het Convenant van binnenuit beïnvloeden.

Volgens de Consumentenbond zijn er vanuit het Convenant te weinig acties ondernomen die effectief bijdragen aan de doelstellingen. Ook ontbreekt het volgens de bond aan een goede evaluatie van de acties die zijn ondernomen.

De organisaties binnen het Convenant willen de groei van het aantal volwassenen met overgewicht in 2010 tot staan hebben gebracht. Het aantal kinderen met overgewicht moet dan afnemen.

De Consumentenbond gaat nu binnen het Convenant proberen om de levensmiddelenbranche te bewegen tot volledige en duidelijke etiketten, verantwoorde marketing en de productie van gezondere producten. ‘Daardoor moet het voor consumenten makkelijker worden de gezonde keuze te maken’, aldus de bond.

Stuurgroepvoorzitter van het Convenant overgewicht Paul Rosenmöller toonde zich verheugd over de toetreding: 'Wij zijn blij omdat de consument centraal staat in de aanpak van overgewicht. Samen proberen wij het die consument zo aantrekkelijk mogelijk te maken om voor een gezonde leefstijl te kiezen.’

In het Convenant werken overheid, zorgverzekeraars, voedingsmiddelenbranche, sportbonden en ander organisaties aan de bestrijding van overgewicht onder kinderen en volwassenen.

Lees ook:
Convenant toont resultaten (13 november 2006)

Consumentenbond: industrie doet te weinig tegen obesitas (12 oktober 2006)

Altijd op de hoogte blijven?