Consumentenbond: ‘Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen’

8 oktober 2024
Supermarkten gebruiken ‘misleidende trucs’ om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie. Aldi, Dirk en Jumbo maken zich er het meest schuldig aan.

De Consumentenbond controleerde naar eigen zeggen honderden beloften van prijsverlagingen in supermarkten en op hun websites. “Veruit de meeste beloften rammelden”, schrijft de bond. Soms was een product nooit in prijs verlaagd of gebeurde dat maanden geleden. Ook zijn producten soms eerst in prijs verhoogd, waarna deze weer werd verlaagd.

Als voorbeeld noemt de Consumentenbond een pakje boter uit een Jumbo-filiaal waar ‘blijvend in prijs verlaagd’ bij stond. In de vijf maanden ervoor was de prijs juist met 21% gestegen, van €1,80 naar €2,18. Aldi adverteerde met een prijsdaling op bakpapier dat bijna een jaar geleden €0,10 goedkoper werd. Dirk maakte een kuipje margarine €0,06 goedkoper en adviseerde erbij met ‘in prijs verlaagd’, maar pas nadat de supermarkt de prijs stapsgewijs met €0,30 had verhoogd.

De drie supermarkten zeggen niet opzettelijk hun prijzen te verhogen om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Aldi en Jumbo noemt het menselijke fouten en belooft niet langer dan de wettelijk toegestane 30 dagen reclame te maken voor een prijsverlaging. Dirk deed die belofte in eerste instantie niet, maar volgde alsnog na de toezeggingen van Aldi en Jumbo, aldus de Consumentenbond.

 

Bron: Consumentenbond

Altijd op de hoogte blijven?