DEN HAAG – De Consumentenbond wil via de toetreding tot het Convenant overgewicht de effectiviteit van individuele maatregelen verbeteren. Dat stelt woordvoerder Marcel van Beusekom.
Aanvankelijk richtte de kritiek van de bond zich met name op het aantal maatregelen dat vanuit het Convenant is opgestart. Navraag bij de Consumentenbond leert dat de pijn vooral zit in de specifieke doelstellingen van de initiatieven.
‘Het is van belang dat de effectiviteit in kaart wordt gebracht zodat succesvolle initiatieven herhaald of gekopieerd kunnen worden en minder succesvolle initiatieven kunnen worden verbeterd. Het kan zelfs zo zijn dat initiatieven juist een averechts effect kunnen hebben. Neem bijvoorbeeld de vele logo’s die in de laatste jaren zijn gelanceerd. Deze leiden uiteindelijk alleen maar tot verwarring onder consumenten.’
Van Beusekom beseft dat een evaluatie in sommige gevallen een lastige taak is. ‘Het kan zijn dat dit proces enkele jaren gaat duren, maar dat betekent niet dat je dit niet moet doen.’ De Consumentenbond pleit ook voor meer wetenschappelijk onderzoek op dit terrein.
Behalve het ontbreken van effectiviteitsonderzoek mist de bond ook een hardere aanpak van marketing gericht op kinderen. ‘We pleiten voor een nutrient profiling-model waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen gezonde- en ongezonde voeding. Dat model zou dan als basis dienen om kinderreclame op bepaalde tijden te verbieden.’
Lees ook:
Consumentenbond in Convenant overgewicht (13 november 2006)
Consumentenbond: industrie doet te weinig tegen obesitas (12 oktober 2006)