Nu de consument ook zijn voedsel steeds vaker online zoekt, durven sommige producenten zich af te vragen of ze de supermarkten nog wel nodig hebben. Een ‘direct-to-consumer’-model kan volgens ABN AMRO nieuwe kansen bieden, maar moet flinke hobbels overwinnen.

In een klein onderzoek dat ABN AMRO liet uitvoeren onder 1100 consumenten kwam naar voren dat een derde ervan bereid is om voedingsmiddelen direct bij de producent te bestellen, als dat duidelijke voordelen heeft. Daarbij gaven ze over het algemeen prijs als bepalende factor. Als producten bij de fabrikant significant goedkoper zouden zijn als in de supermarkt (tenminste 10%) geeft 58,2% van de respondenten aan de supermarkt wel te willen omzeilen. Ook als het om speciale producten gaat die niet in de supermarkt liggen, willen consumenten die wel bij de fabrikant bestellen.

Maar dezelfde consumenten werpen ook flinke hobbels op. Zo vindt slechts 5,3% het aantrekkelijk om via een abonnement maandelijks eenzelfde hoeveelheid van een product te krijgen. Ook gemak blijft belangrijk: consumenten willen niet bij talloze verschillende websites bestellen en al die bestellingen apart thuis aan moeten nemen.

Het is bovendien maar zeer de vraag in hoeverre producenten tegen lagere prijzen kunnen leveren dan supermarkten. Een D2C-model is lastig winstgevend te maken, vooral vanwege de kostbare logistiek tot aan de deur van de consument. Supermarkten hebben al een efficiënt netwerk voor al hun winkels, waar vrijwel alle Nederlandse consumenten bijzonder goede toegang tot hebben. ‘Hierin kan verandering komen als producenten de handen ineenslaan en een succesvol platform oprichten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument,’ zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. ‘Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod. Een alternatief is om te investeren in een langdurige strategische samenwerking met supermarkten.’

Altijd op de hoogte blijven?