Daling vleesverkoop in supermarkt

4 mei 2023 Redactie Vleesmagazine Vleesmagazine

In 2022 kochten consumenten minder vlees in de supermarkt. Volgens dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier daalde de totale vleesverkoop met 7 procent ten opzichte van 2021. Voor de verkoop van vers vlees was er een daling van negen procent en voor vleeswaren vier procent.

Het uitgangspunt voor deze cijfers zijn de kassascangegevens over de periode 2021-2022. Voor het onderzoek analyseerde Wakker Dier cijfers van marktonderzoeksbureau Circana, voorheen IRI. Deze zijn gebaseerd op kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met een totaal marktaandeel van 99 procent. De gegevens hebben alleen betrekking op vers vlees en vleeswaren. Bijvoorbeeld het vlees in maaltijdsalades blijft buiten beschouwing.

Eiwittransitie

Supermarkten zijn volgens Wakker Dier de grootste vleesverkopers en spelen een belangrijke rol in de eiwittransitie. “Nederlanders halen op dit moment ongeveer veertig procent van hun eiwitten uit plantaardige producten en zestig procent uit dierlijke producten zoals vlees. Maar dierlijke producten hebben een grote impact op het milieu. Daarom moet dit aandeel terug naar veertig procent”, aldus Wakker Dier.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier vindt dat supermarkten als grootste vleesverkoper hun verantwoordelijkheid moeten nemen en start een langlopende campagne gericht op vleesverkoop bij supermarkten. De dierenwelzijnsorganisatie wil dat supermarkten hun dierlijke producten voor een groot deel vervangen door plantaardige alternatieven zoals groenten en peulvruchten. En dat in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig is.

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?